AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490

Kammremsbrott, BM;W 520 93.

Drabbades av kammremsbrott på en BMW 520, och ha nu några frågor:

1) Vad är oddsen att topplocket klarat sig (inget missljud från motorn när jag drar runt den på startmotorn, men, det säger ju inte så mycket....
2) Om toppen är gången, är det brukligt med ventilbyte och renovering (24 ventilsmodellen, aluminium motorn)?
3) Om inte vad är mest ekonomiskt, byte av topp eller motor i sin helhet (skrotens begagnad är det som gäller i mitt fall).

Tacksam för lite koncis input från kunniga personer tack!

mvh
fmanh
Axel
På den modell finns ingen rem utan kedja och om den har gått av är jag mycket tveksam om topp och kolvar klarart sig.Eftersom jag aldrig har hört talas om att kedjan gått av så kan jag bara säga att på dom gamla M20motorerna var det bättre att byta motor än att laga.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Det var ju intressant att det var en kedja i den modellen. Det vissste jag inte. Alla tecken tyder på att det är kammdriften somlagt av i vart fall. Motorn går runt mycket lätt (inget motstånd att tala om) och det lillla ljud osm den ger ifrån sig tyder på att ventilerna står stilla (har haft stillastående kamm på andra bilar (närmare bestämt fiat och volvo, och båda hade samma beteende). Jag har inte tagit isär maskinen för att kontrollera om den verkligen är av. Verkar som det skulle vara en god strategi nu...

mvh
Bara för att förtydliga, motorfelet inträffade mycket nyligt och jag har inte hunnit göra annat än en snabb yttre besiktning och diagnos på beteende. Det som bäst stämmer är fortfarande kammdrifts problem (antingen det är kedja eller kammrem).

Om man endå skall byta maskin, vad skulle det vara för problem associerade med att upgradera från två litersmodell till 2.5 litersmodellen (motorstyrning, fästen mm)?

mvh
Axel
Väljer du en M50 från och med -93 ska det inte vara några problem alls,dom äldre utan vanos har ett annat tändsystem så dör får man bytta kabelstocken också.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.