|
|
|
|---|---|
|
Är det nått man bör undvika eller är det inga problem?? Tänkte på oljerinning i kanalerna mm... ///Jimmy "Kjelle" Larsson PM Racing | |
bmwracing |
Oljeavrinningen vid insugventilerna blir nog rätt dålig. Åtminstone om man kollar på en M10 topp, men dom ser väl likadan ut under kåpan. Lär ligga kvar olja upp över ventiltätningen ser det ut som. |
|
Kan komplettera bmwracings synpunkt med att: - oljeavrinningen från toppen till oljetråget är på den högra (=lägre när motorn lutar) sidan av toppen - oljepump och oljetråg är konstruerade för att suga olja med en motor som lutar 30 grader åt sidan - insugningsrör, spjäll och luftmängdmätare likaså konstruerade för en 30 graders lutande motor - kylsystemets avluftning (i temostathuset) likaså. Kanske också andra vattenrör/kanaler. Det är nog elt enkelt så att konstruktörerna har tänkt att motorn skall luta! Per L |
|
|
Ok...då vet jag det... Ska näligen i med en M30B28 i en Volvo 142 så jag tänkte på om man skulle kanske rakmontera den... Men då struntar jag nog i det...Blir ju vajs med växellådan å så också ju... Tack för svaren... ///Jimmy "Kjelle" Larsson PM Racing |
|
|
Är det någon som vet någe näge ställe där det går att se hur mycket alla BMW:s motorer lutar?? Typ någon sida på nätet... Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Varför inte sätta i en 3,5-litersmotor när du ändå håller på? Det är en mycket trevligare motor (högre vridmoment) än en 2,8-litersmotor och den är ju inte större utanpå! Per L |
|
|
Därför att jag har 2 stycken 2,8 liters motorer (2 kompletta bilar), en av dom kommer hamna under locket på 142an tillsammans med bla en Garrett GT40 (ligger också redan å skräpar), förmodligen ett Autronic SMC å förmodligen SBR fixad topp + lite mer godis... Så därför så väljer jag att ta en 2,8 liters motor...självklart hade det vart trevligt med en 3,5liters men man tager vad man haver... ///Jimmy "Kjelle" Larsson PM Racing |
|
|
Jag har en del funderingar.. kräver inget svar då jag mest funderar över vad jag ska göra med en motor jag har.. Om jag förstått det rätt så är topparna på M30-motorerna "lika", vet någon hur pass lika dom egentligen är? Utformning av insug-/avgaskanaler, storlek på insug-/avgasventiler, kamaxelprofil? När det gäller block och kolvar skiljer det sig tydligen markant, vad skiljer 2.8 liter från 3.5 liter som exempel? Borr? Vevaxel? Stakar? Kolvar? Jag har samma plan som "Turbokåt", men när/om man verkställer den är ju frågan. Jag har också en M30B28, min har ny topp och grova drivlinan från en E23:a. Det skulle vara trevligt med en 3.5 liters motor istället med tanke på bättre vrid på låga varv, men jag ser inte det som ett stort problem för 2.8 liter ger tillräckligt med vrid för mig som den är och med stressfläkt som laddar på ett kilo så har man redan där för mycket kraft för att få ner dom i backen.. |
|
|
iXer: Grovt sett kan man säga följande om BMW:S M30-motorer: 1) 2,5 och 2,8 har samma motorblock (86mm cylinderdiameter) men vevaxlar med olika slaglängd (71,6 resp. 80 mm) 2) 3,0 och 3,3 likaså (89mm cylinderdiameter) och vevaxlar med olika slaglängd (80 resp. 86 mm) 3) 3,5 har haft två olika cylinderdiametrar (93,4 mm tom -81 och 92 mm sedan. 93,4 blev tydligen för mycket och skapade problem). Slaglängden var 84 mm resp. 86 mm. Sedan har det funnits ett flertal varianter utöver dessa "standard"-utföranden. Alla känner jag inte till. Tex en 3,3-variant med slaglängd 88,4 (cyl.diameter 89) och en 3,15 med 89,25 mm cylinderdiameter (slaglängd 84). Per L |
|
|
Tack för svaret Per! Jag hittade en bra sida: Länk Där står mer information om topparna till M30 som kompletterar vad du sagt på ett bra sätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.