AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
891

Hål i avgassyst .. hög HC

Paap Reeder
Hej!
Tog idag ner mitt avgasyst på V12:an för att kolla läget.
Under bakaxeln sitter det värmeskydd på rören ut till slutdämparen.
Dessa skydd är fylllda med nått "typ asbest" som samlar på sig vatten.
Rören under dessa skydd var perforerade med ca 30 små rosthål.

Nu tillbaka till tråden där vi diskuterade om ett hål efter lambda höjer HC- värdet.
Jag fick 13 i HC nu i måndags.
Detta skulle tala mot teorin om att hål efter L höjer HC men å andra sidan satt ju skydden runt och kanske "tätade".

När jag får dit rören igen skall jag varmköra - koppla HC/CO- mmätaren och borra ett hål live under mätning.

Rapport kommer.

Övriga: tag snarast bort dessa skydd. Är som en cancerrosthärd.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
ska bli mycket intressant att få se om det har nån påverkan på hc. mvh//jacke
Paap Reeder
Hej!

Bytte nu ut min 740-slutdämpare mot en dito till 750:ian.
750- dämparen är ca 10 cm längre än 740:ians men ser i övrigt likadan ut.
Dessutom är V12:ans avsevärt tyngre.

Undrar vad det betyder för funktionen med mottryck o s v.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
Hej jacke!

Måste meddela en jobspost i mekandet.

När jag hade 23 mm kvar "att miga" på slutdämparens främre rörstosar stack så Mac Murphy upp sitt fula tryne ur lådan.
Resultatet av hans inhopp blev att migens trådledare började slå kärringknutar på tråden.

Shit happens!
Inget hjälpte utan jag fick slita fram Aga-gasen och slutföra jobbet.

Summan av kardemumman blev i a f att jag inte just nu kan köra ett bra HC/CO mättest med "hål i röret efter kat" ty jag kommer inte att få igen hålet på ett bra sätt.

Min 10:a eldar ordentligt med oil. 1 lit på 125 mil.
Alla övriga stift är "bländande rena" men 10:ian ser ut som torrtoan gör på landet efter att ha stått över vintern.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Hej paap!Ja där ser man,murphy gillar att besöka även ditt garage ser jag*ler*.Min nia har ju som sagt samma problematik som din tia.Men jag har kommit fram till att det måste vara ventilstyrningen.Känns lite pissigt att inte verkstan kollade det när dom bytte den brända ventilen.
Paap Reeder
Hej jacke!

Min teori är att trots att jag har nya tätningar så läcker det in olja .... ty ventilen wobblar i styrningen och "öppnar" på så vis "kragen" på styrningen.

Vet inte hur mycket vett det finns i detta men kan inte komma på nått annat.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Precis vad jag tror oxå.Ska börja riva till veckan.Den här gången ska jag göra allt själv o idiotkolla varenda pinal.Sen börjar konverteringen med g-laderaggregaten.*ler*
Paap Reeder
.... återstår bara en logisk tankenöt att knäcka: "Varför har detta drabbat bara EN ventil??"

.... tiden får utvisa.
MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
i mitt fall kan det ju ha o göra med att avgasventilen blev stekt pga tjyvluft en gång i tiden.Kan ju bidragit till att varma avgaser gått upp i styrningen o gjort så att skaftet vuxit nån hundring pga värmen så styrningen tagit stryk.Saknades typ en fjärdedel av tallriken.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Alltså vid tändögonblicket då ventilen normalt ska vara stängd menar jag.Lika bra att förtydliga.
Paap Reeder
Klokt jacke!
Kan ju vara så att dessa läckande insugspackningar på M70 som med tiden genom "tjuvluft äter/svetsar upp styrningarna".

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.