|
|
|
|---|---|
|
Skull besiktiga min 325 tds e36 touring i fredags. hade köpt ett beggat men nästan oanvänt drag (bosal) som suttit på en e36 touring. Motneringen gick hur bra som helst men det gjorde det inte på besiktningen. Enligt regg beviset får bilen max dra 1600 kg och draget är godkänt för 1600 kg. Var ligger då problemet ? Jo totalvikten på min bil är högre än bilen som draget har suttit på och på så vis får jag ett för lågt D-värde på draget. På draget står det 8,4 och jag måste ha 8,6. Är det någon som vill låna ut en märkplåt där det står 8,6 eller mer?? Eller är det någon som har nåt bra förslag? | |
|
Det räcker inte med en "märkplåt" med ett högre D-värde, kopplingsanordningen måste bytas ut till en med ett godkänt D-värde. D-värdet styrks genom en monteringsanvisning eller ett tillverkarintyg, skylten på draget är bara till för identifiering... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
så det enda rätta när man sak montera dragkrok är att köpa en ny med alla papper och instruktioner? Kan man kontrollera om ett drag passar eller inte passar på ens bil? |
|
|
Det går naturligtvis bra att köpa en begagnad kopplingsanordning också, men en monteringsanvisning behöver man. Finns det ingen kan man i stort sett alltid få en från tillverkaren eller generalagenten. Det är ju ganska lämpligt att innan man köper och monterar en kopplingsanordning kontrollerar att den är avsedd för den aktuella bilmodellen. I monteringsanvisningen kan man läsa vilka modeller den är avsedd för och godkänd på... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Darkwing: Förresten, står det någon maximal tågvikt angiven i ditt registreringsbevis? Detta står i så fall i fält 71... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Sbp tyckte att jag skulle ringa upp bosal och kolla om dom hade ändrat godkännandet på kroken (ökat d värdet), fick ett nummer som jag kunde ringa men det va till ett kontor i dannmark. Finns det ingen generalagent för bosal i sverige? Visst kunde jag ha köpt mig ett nytt drag men det verkar inte finnas någon med löstagbar krok som är godkänd till min bil. Jag her monterat draget efter en monterings anvisning och det passa hur bra som helst men hur ska man kunna veta vilket d-värde man ska ha? Ska kolla det där med tågvikten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.