|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
BMWCoupe Jag tycker du skall Rostskydda den. En nära Bekant hade en Mazda 626 och hade den i 5 år. Inte en rostfläck. Tvättde bilen 2 gånger / år och "misshandlade" den totalt eftersom att det var tjänstebil, men det syntes inte ett dugg. Den fick 2/5 möjliga i rostregistret. Min BMW som jag hade (E39) rosatde redan när den var 5-6 år gammal. Troligen långt innan det. Och som du sade så fick E39 4/5 möjliga. Som många här inne så har de märkt att jag är kritisk till undersökningar. Jag går mer på Erfarenhet och lyssnar till vad andra har att säga i stället. Mitt råd. Rostskydda den. |
|
|
wendtan Du e snabb där :-) Jo jag ändrade det så det inte blir några misstolkningar. Självklart att det inte är bara BMW som kör som idioter, men för många av dem är det. Man kan faktist sätta sig ner på en stol och blunda vid en väg och så kan man höra vem som varvar motorn mest :-) (Stol, en själv, på en trottoar) (Inga dumma ider om att sitta på väegn) :-) Jag har lärt mig vid motorljud hur en BMW låter och sist var det inna på Stortorget som en "trevlig" BMW förare tyckte att 50 km/ h var för slött och varvade villigt så att alla andra skulle köra fortare. Vilket slutade med att han rusade om de andra bilarna i en knäpp omkörning i en sväng...Men han kände sig säkert tuff, mendan alla andra som såg det bara skakade på huvudet... |
|
|
Varje gång någon uttrycker sig positivt på denna sida om BMW är Skygazer där och klankar ner och gräver ner sig i statistik. Eller hur var det när vi diskuterade Toyotas rostskydd ????? Märkligt att man kan vara så insnöad när man bytt bil! |
|
|
Håkan02 Lilla vännen, jag har varit kritisk till BMW på olika sätt även när jag hade BMW, bara att söka inlägg skall du veta, Har bara haft mina nya bil i 2 månader. Men någon måste väl vara den som kritiskt granskar här på detta Forum. Jag tycker det är fel att man stirrar sig blint på vissa undersökningar nämligen och drömmer sig in i en drömvärld där BMW är så jätte bra. Men alla får ju tycka som de vill. Toyotas rostskydd ?? Oj,, nu får jag gräva i minnet?! |
|
|
Skygazer:Köper man en bil och åker på en massa reparationer och har rostangrepp på en 5-6 år gammal BMW. Har man inte köpt en lurig bil då? Man undrar ju vad bilen hur många mil bilen rullat på riktigt. Och hur har den vårdats, rostangrepp poppar ju inte upp över natten så det borde ju ha synts när du köpte bilen. Undrar ju eftersom du alltid återkommer till samma ämne... /Johan |
|
|
Skygazers egna ord...... Håkan02 Det där med rostskyddet gäller inte längre. Det var på 80 talet. Jag har en Toyota 12 år, inte en rostfläck. Tar inte ens hand om den. Står alltid ute. Tvättar den extremt sällan. Men bilar som är äldre än -92 hade inte det rostskyddet som intruducerades då. Sedan har ju de Japanska rostskyddsgaranti som är betydligt bättre än BMW.s Fjuttiga 6 år. Löjligt. / slutcitat Tydligen en bil som sköter sig själv.............. |
|
|
tjoa Om du läser lite vad andra skriver så märker du att jag tar upp det när andra har frågor om samma sak, Vad skulle vi ha detta Forum till om man inte hjälpte varann och gav råd? "undrar" Bilen som jag köpte var pedantskött ute som inne. Mycket fin i lacken och hade gått 15000 mil ca, om jag minns rätt. Köpte den Auktoriserat i Sverige och gjorde M-test på den. Rost fanns när jag köpte bilen, men BMW Verkstaden lackade om den och bytte saker som skulle bytas på garantin när det gälde rostskador. 6-8 månader senare så uppkom fler roskador på bilen som inte var synliga när jag köpte den. Bubblor på taket och Bagageluckan. Bagageluckan var rostbelaggd när jag köpte den men den Omlackades, men började att rosta igen. Ingen Garanti eftersom att 1 år hade gått. Jag tog bort list på framdörren och märkte att även där hade rost börjat att komma fram genom bubblor. Bilen har stått i Garage hela tiden under min tid med den. Och tvättad nogrant ca 1 gång i veckan. Vad mer kunde jag göra för att ta hand om den? Jo, just det, jag vaxade den 2 gånger / år? tjoa har du några tips om vad jag skulle gjort i stället? Och du måste ju erkänna att det är inte bara jag som har fått problem med Rost på detta Forum, eller? |
|
|
Håkan02 aa, just det, det var länge sedan,. tja, behöver jag säga mer? Kom ihåg att jag pratar nu om en Camry -92. Fast den e såld nu Men. om alla e glada och nöjda. Vad händer då? Jo, då kanske ingen förbättring sker? Eller vad tror du? |
|
|
Skygazer: De låter helt absurt att du inte fick ny(a) kaross delar på rostskyddsgarantin. Att bara lackera om karossdelen är ju som att ignorera problemet, rost kommer alltid tillbaka. Var de bmw lund som gjorde så? Blir förbannad när ja läser det, eftersom de är sånt som skapar dåligt rykte. Ja menar de är en sak att bmw har problem med galvsläpp, men de tar fatiskt sitt ansvar och bytar ut den kaross delen som är angripen. Dvs vid minsta lilla angrepp så bytas kaross delen kostnadsfritt. Jag har ALDRIG hört talas om ett annat bilmärke som gör så. De pekar istället på vad som står i avtalen dvs genomrostning gäller. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
wendtan Nej det var inte i Lund, de ville inte sälja någon bil till mig där. Det ignorerade totalt att jag fanns där när jag sade att jag ville köpa en 528. Var där 3 gånger sen orkade jag inte bli sedd som att jag inte passade in där. Åkte till Paulssonsbil i Helsongborg. Blev bemött mycket bra när jag skulle köpa bilen, När bilen väl var köpt och betald ville de inte ha med mig att göra. Har gjort några inlägg om dem, men tar inte upp det här. |
|
| Skygazer: Mycket möjligt, även troligt att jag låter rostskyddsbehandla bilen. Jag ägde också för ett antal år sedan en japan (Toyota Corolla) som jag lät rostskyddsbehandla. Japanska bilar är ju inte direkt kända för att vara tåliga mot rost. Bilen ifråga ägdes i 7 år och, antar jag, tack vare rostskyddet inte en rostfläck. Jag var dock lite noggrannare än din bekant, den tvättades minst en gång i månaden i alla fall ;) | |
|
BMWCoupe hehehe Jo, det är sant, olika modeller och från olika år, har känsliga karosser. |
|
stefannorr |
Det som framförallt jag tycker gör att man kan tycka att det är så mycket problem med BMW är ju antalet inlägg o besökande personer på detta forum. Finns ju inget annat bilforum i Sverige som kommer i närheten av intresse och antal inlägg. Är övertygad om att skulle MB Audi m fl ha ett liknande forum så skulle de se lika ut där. Sen kan ja även hålla med om att de är mycket gamla bilar och unga förare som kör hårt med sina bilar här och kanske inte är så noga med service etc. Sen finns det nog x antal BMW bilar här som är mätar-skruvade och dåligt kollade vid köp,kanske köpt med mätarställning 12 000 mil men gått de dubbla och då kanske det inte är så konstigt med vissa fel och problem. |
|
stefannorr Ligger mycket i det du säger, Men Audi ver jag att de har Nordicaudi, men den är långt ifrån lika bra utvecklad som denna. MB har jag ingen aning om de har någon sida. |
|
|
Skygazer: Att lacka över rost ger ju inte hållbart. Men att det skulle vara ett så stort problem med rosten, det håller jag inte med om. Att galven släpper eller om man får ett stenskott som man inte fixar snarast då blir det ju som ett vitt pulver och lacken runt det stället att börja bubbla sig men det beror ju på galven och där är inte BMW ensamma om sådana problem. Om man tar luckan på touringen så är det ju tätat med en "massa" som ska hinda att fukt tränger in i skarvar, om galven släpper där så lossnar även tätmassan och därmed kommer fukten in och kryper runt i skarvar och inne i luckan. Men detta med att galven släpper är ju inte unikt för BMW. /Johan |
|
|
tjoa Det är skönt att du inte har haft dålig erfarenhet av Rost... Tyvärr på de ställen som jag fick rost så fanns det inga stenskott eller ens en möjlighet att kunna få det på just dessa ställen. Jag kan ha haft otur eller så är det fler än jag som haft otur. Jag håller tummarna att du eller någon annan här inne som inte har rost får det... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.