AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.515

BMW bäst igen!

Sida 2 av 3
Skygazer!

Har svårt att tro på att en större inspection av Audi inte skulle kosta mer än 3000:- Det är ju nästan vad arbetskostnaden brukar bli. Är då olja och allt annat gratis?
Min senaste inspection 2 kostade 5420:-
Vad har du för Audi?

Mvh Spider

Bmw är rätt okey!!
"Totalt har 3 500 slumpmässigt utvalda bilägare i Sverige fått svara på närmare 100 frågor. Vi har enbart vänt oss till privata bilägare. Urvalet är registrerade bilar från 1997 till och med 2003"

Utdrag ur Vibiläagre... Misstar jag mig eller är det äldre modeller de testat nu?

Jag står nog fast vad jag skrev innan om jag får gå till detta.
Der är ju i så fall trevligt om även de med lite äldre BMW är mest nöjda med sina bilar.
Jag är faktiskt också mest nöjd med BMW och då har jag ägt 15 andra märken tidigare. Ingen av de andra märkena har varit lika pålitliga coh trevliga.
Jag har lagt ut 8500:- på Service och reservdelar på 2 år och det på en 10 år gammal BMW. Det tycker jag åtminstonde andas kvalitet.
Kan tilläggas att de reservdelar jag bytt har varit rena slitdetaljer.

Mvh Spider

Bmw är rätt okey!!
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Jag är en av de utvalda som svarat på Vi Bilägares enkät.
Och min nyaste är ju en -97:a

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
skygazer: 15kkr skulle 13000milar servicen på Din Bil i Malmö för min farsas A6 2.4 för något år sedan. Som tur var bytte han in f-nskapet när den strax under 13kmil.

Vid denna service byts bl a drivremmarna (någan VAG expert kan detta mycket bättre än mig :) och när ändå motorbröstet är blottat passar man på att byta vattenpump och en massa andra delar. Tydligen är denna motor relativt svårmekad vilket leder till många timmar på verkstaden, något som de VAG verkstäder farsan snackat med intygar.

Ett motsvarande pris fick min morbror hos Lecab i Karlstad som också hade en A6 2.4.

Ett tredje exempel är polarens Passat vars 13k milarservice gick på 9000kr.

Hade jag varit du hade jag verkligen kollat upp detta om du tänkt ha din Audi över 13kmil.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Hej!

9/5 har jag ägt min första BMW i ett år. Den hade gått 6000 mil när jag köpte den, slår snart om till 12000. Kör alltså ca 6000 mil per år. Ägt bilar av olika fabrikat och haft turen att klara mig undan krånglande exemplar oavsett märke. Däremot så skiljer det väldigt mycket i servicekostnader och där hävdar sig min BMW väldigt bra. Hittills är det den bil med lägsta servicekostnader jag ägt. I särklass dyrast var Volvo 855 TDI som jag körde 24000 mil, den gick utan några som helst problem, men hiskeligt så dyr den var att serva. VAG-bilarna jag kört har också fungerat klanderfritt och servicen på verkstan likaså. Däremot så var servicekostnaderna högre än för BMW. Har alltid fört körjournal och sparat varenda kvitto gällande bilar jag ägt. Summerat vid årets slut och räknat ut servicekostnaden per mil samt snittförbrukning. När jag köpte BMW så var det många som kraxade om dyr service osv. Hittills har de då haft fel. Jag är väldigt nöjd med min BMW.

Hans Olof BMWCS Nord #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Kristoffer_L

Med all säkerhet så byter jag min bil till en ny när den närmar sig 4500 mil, så nä, jag tror inte jag är i riskzonen för den smällen..
Men det måste då vara just den motorn som är dyr. Men det är klart, jag har ju "pratat" mig till bra service när jag köpte min bil i Malmö
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Undrar när AUDI blir no 1, har lagt upp fötterna på bordet och öppnat en pilsner och bara väntar...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Håkan,

det blir många pilsnur det...
Jag undrar När BMW blir billiga att äga när det gäller försäkring.
Det har ju visat sig att BMW är en av dem bilar som är mest inblandade i olyckor samt skadegörelse. Undrar varför???

Inte tillräkligt breda däck så de tappar fästet?, För slö i omkörningar? Eller kanske rent av speciella Förare som gör att detta märke blir dyrt att äga ändå?
Jag en bekant på Länsförsäkringar som jobbar med skadegörelse, och de han hade mest att göra med när det gällar olyckor / Bil, inom sin statistik, var just BMW.
Säger bara såhär. Gissar att få kommer att ta till det eftersom BMW ägare är som de är. De är för stolta för att se att BMW är inte så jätte bra. Och vad denna undersökning än såger så tror jag så mycket jag än vill på den.
En riktigt bra undersökning skulle vara om man undersökte hur många fel bilen har haft. Alltså utgå ifrån hur många fel den verkligen har haft genom att ta reda på reperationer och sådant.
Via Verkstad ex. Blir även där missvisande eftersom att många "lagar" själv.
Skygazer: Du nekar förståss till att Volkswagen/Audi koncernen fått i princip sämst omdöme ca 10 år i rad med?

Ja har ägt några Golfar/Audi och har sällan blivit så illa bemöt på verkstäder. Så att undersökningen inte skulle återspegla verkligheten håller ja inte med om.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Jag har inte sagt något om vad jag tycker om Audi eller Volksvagen Koncernen, men på detta forumet så har jag förstått att man får skriva om sina egan åsikter här, men att man skall få lite "smått" personangrepp är lite lågt tycker jag.
När jag jobbade som försäljare så lärde jag mig att man aldrig skall prata skit som sina konkurenter, det visar bara vad rädd man e för sin konkurent.

Skygazer: En BMW blir aldrig billig att försäkra. Varför?
Du har svarat på några av frågorma redan.
Bolagen sätter premierna efter statistiken.
1.BMW körs vanligen snabbare än genomsnittstempot i trafiken
2.BMW är högt rankade av biltjuvar
3.BMW är högt rankade av oerfarna blåbär med färskt körkort
4.Det fuskas friskt försäkringar på BMW (finns många exemplen på detta forum) där generellt trafiksäkra grupper (föräldrar, farfar etc) står som ägare på bilar som brukas av individer under grupp 3. Detta får till följd av att statistiken försämras överlag för BMW, tyvärr.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Haha, men snälla nån, jag delar med mig av mina erfarenheter av att ha varit Volkswagen/Audi ägare. Om de är smutskastning så kan man ju börja undra om vi ska dela erfarenheter över huvud taget? De är väl det ett forum går ut på?

Om ditt utlägg kring personangrepp gäller mig så specificera dig är du snäll.

Länk
Kristoffer_L
Japp, instämmer helt.. Hehe, Blåbär.. :-)
Hade inte Försäkringen varit så dyr hade jag köpt en Äldre M5 nu och ha som sommarbil.

I Malmö som jag bor nära så händer det så ofta att BMW är dem som kör på och ihjäl både hundar som hundägare.

100 km/h inne i stan där av en BMW ägare är inget ovanligt.
Jag blev arg och skämdes när jag hade BMW och läste om allt detta i Tidningen. Alla var inte BMW blåsta, men allt för många är det.
Det som jag oxå alltid irriterar mig på är när BMW ägare alltid skall "nosa" mig i häcken när jag kör, för att sedan köra om mig och nosa den andre i häcken för att sedan köra av till höger????
Kliar alltid mig i hövvet var gång jag ser detta fenomen, men självklart så finns det andra bilister som gör det, men tommefasen tycker jagh det är oftast BMW :-)

Kommer man verkligen fortare fram bara för att man ligger 2 meter bakom den andre bilen??
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Skygazer: När jag skulle byta bil var tre märken aktuella; MB, Audi och BMW. Alla tre skulle kosta nästan på kronan lika mycket (dyrt) att försäkra när jag kollade med mitt försäkringsbolag. Vad som till sist fällde slutliga avgörandet till BMW´s fördel var körglädjen.

Hans Olof BMWCS Nord #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Skygazer: Man kan inte annat än fundera på om vi verkligen bor i samma stad.
Att köra 100 km/h i Lunds stad är förenat med livsfara för både bil och förare som gångtrafikanter. De finns så många fartgupp i denna staden att något annat än utsatt hastighet inte är möjligt.
Dessutom finns de så mycket cyklister som tror dom äger vägen att man alltid måste vara på 100% vakt då de uppfinner nya trafikregler dagligen.

Angående att bmw förare sniffar andra bilar i häcken känner jag igen lite, de betyder oftast att de vill att den bittra personen skall akta på sig genom att gå ut i vägrenen/höger körfält.
Ja menar inte att du är bitter, ja menar att alla mittlinjes slickare bör titta i backspegeln mer än en gång i timmen.

Länk
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Vad gäller rostskyddet som någon här tog upp, kollade jag med företaget Rostskyddsmetoder, som ju borde veta något, detta är deras svar:
"Du har en bil som har ett bra rostskydd i grunden, Bilen har även en god konstruktion vilket gör att den inte är så rostkänslig som andra bilar. Vad det gäller om man ska rostskydda eller ej. Så tycker jag att det är motiverat, om Du har en avsikt att behålla bilen en längre tid ( 4 till 5 år )".
Betyget 4/5 är ju helt OK, om inte bäst. Då slog faktiskt Vovlo BMW på fingrarna. (5/5)

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

wendtan
Lund hehe, nä, där blir man påkörd av Cyklister, men jag skrev Malmö om jag inte missminner mig.
Ok, ja misstolkade dig, då du skrev att du bor nära Malmö och de stog i din profil att du bodde i Lund(som du nu har ändrat)

Hur som haver, i Malmö håller jag absolut med om att de buskörs lite för mycket i innerstaden, de är dock inte bara bmw förare som gör det.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.