|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ni såg väl TV4 nyheterna i kväll!? Vi Bilägare som kommer i morgon presenterar en undersökning där BMW ägare (5-serien)är mest nöjda igen! Volvo kom sist av 19 bilmärken. /Anders | |
|
Ännu en gång bekräftas det vi alla redan vet om - Att BMW är bäst :-) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Lite osäker på om det endast var 5-serien man syftade på, men det var en sådan man såg i vinjetten.MB,Audi, SAAB, Toyota och Mazda kom därefter, minns dock inte i vilken ordning. /A |
|
| Här finns inslaget från TV4: Länk | |
|
Halleluja! :D --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Olof! Kunde inte sagt det bättre själv:-) BMW lever!Och jag är redan frälst! /A |
|
|
Inte nog med att ägarna tycker BMW är bäst. Det gör motorjournalisterna också, så till den milda grad.....att : ) Jag ägnade kvällen till att surfa på lite bilsidor och måste fråga mig --tål en bil så här mycket beröm? Både "gamla" E39 och nya 5:an. Titta bara på dessa två exempel från AMS Länk Länk Själv har jag haft min 520 i ett halvår och är jättenöjd, men jag tror att BMW's stora utmaning är att bevara sitt goda rykte när dessa elektronikspäckade bilar börjar krångla. |
|
|
Visst, både journalister och ägare gillar BMW! (alla skulle gilla BMW, vissa har bara inte upptäckt det).Elektronikspäckade är väl alla nya bilar mer eller mindre, så det blir nog inget problem! Vet dock inte hur det är med VAZ/LADA nuförtiden;-)Måste man ännu veva igång dem:-) /A |
|
| Håller med alla punkter men ack så dyra reservdelar! | |
|
Man blir så förvånad över hur folk är här inne.... Man kanske inte skall utelämna en viktig sanning. "Däremot toppas inte ronden egenskaper och kvalitet hos själva bilen av något japanskt märke, inte heller av Mercedes eller BMW. Just den ronden vinns av gamla hederliga Saab - som har 9-5 kombi att tacka för toppbetyget" Att BMW 5 serie är bäst på sin kategori är bara att Gratulera, MEN, detta är bara i Sverige där den kommer bäst...Tänk på det... |
|
|
Jag tror att BMW klarar sig bra mycket tack vare Lojalitet. Där tror jag att den stora tyngden ligger i att 5 serien har hamnat på topp igen. Länk |
|
|
Hmmm... Jag bara sitter och väntar på det första riktigt negativa inlägget från nån Volvo-entusiaist eller liknande ;) --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Om man skall säga något negativt om BMW så är det att de är känsligare än andra bilar. Sköter man inte servicen på BMW så slits de fortare än andra bilar t.ex. då Volvo som verkar tåla hur mycket som helst. Reservdelar o service är dyrare än till andra bilar. Vi har våra silentblock som försämrar vägegenskaperna katastrofalt om de är slitna. Vi har dyrare försäkring, vi möter ofta avundsjuka som resulterar i skadegörelse och inbrott. Det är svårt att hitta fina begagnade BMW eftersom de som ägt bilarna innan verkar ofta ha kört som om alla BMW vore M5:or. Men trots detta anser jag att trevligare bil än BMW är förbannat svårt att hitta. Mvh Spider Bmw är rätt okey!! |
|
|
Jag återkommer till testen enligt den här länken Länk Jag räknade hur många egenskaper som hade fått 100% det blev 7st. Det innebär att 7 egeskaper är så bra att de inte går att göra bättre. Det måste ju 100% betyda, annar får dom jobba med procenttal över 100 om något går att göra bättre,eller... : ) Detta är inget klander mot 545:an, utan bara en undran. Är detta egentligen möjligt? eller är testarna BMW-dopade? /Ola Skön, skönare, BMW |
|
| Det kanske är så att de fungerar till 100 % :-) | |
|
spider: BMW bygger fantastiska bilar vad gäller kombinationen körkänsla och komfort. Men håller med om att på många punkter ligger BMW långt efter andra bilmärken, ff a vad gäller rostskydd då det är skandalöst att nyare E39 och E46 allt som oftast drabbas av rostangrepp. Men att reservdelar och service numera är så mycket dyrare än andra bilmärken är helt fel. För 10-15 år sedan stämde ditt resonomang då Volvo fortfarande byggde elektronikbefriade 245:or och reservdelar gick att köpa på närmsta mack. Numera har alla moderna bilar och verkstäder mycket elektronisk mumbo-jumbo. Som jämförelse fick en vän till mig pröjsa 4000 pix för en mellan service för sin V40 2.0T på Bilia i Lund. VAG har exempelvis hutlösa 7000/13000milar servicar för den populära 2.4 V6 motorn (vi snackar 15-20kkr klassen pga komplicerad och svårmekad konstruktion enl flera VAG mekare). Det får en insp2 på 328 att verka rena rean :) Rea är det även på BMW originaldelar, om man jämför med Toyotas priser på reservdelar. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Värdet 100% är ju relativt andra jämförbara nya bilar vid testtillfället. En 525 E12 kunde säkert få 100% 1974, men skulle kanske inte får det idag. |
|
| Rostskyddet suger säger jag bara. Oavsett vad undersökningar säger. Har även svårt att tro att BMW ägare är helt ärliga när de svarar på Enkäter, Bara att läsa här inne på Forumet. Man hittar massor av personer som rabblar upp sina Fel de haft på bilen, men lika förbaskat låter det som om felen är något man får ta och lika stolta är de över bilen ändå.. De lägger ut ibland 15000 spänn på reparatoner och ändå i slutet ab sitt inlägg så hyllar de bilen som om det vore en Gud. Lite smått obegripligt enligt mig. Tror inte så mycket på dessa undersökningar faktist. | |
|
Kristoffer_L: Jag säger inte att BMW:s reservdelar ligger skyhögt över andra bilars för priserna har tack och lov sjunkit rejält på senare år, men de ligger ändå aningen över många andra bilmärkens priser, Speciellt om man åker till BMW och köper dem. Men jag betalar gärna de få kronorna mer de kostar för att få köra en fantastiskt bil. Annars skulle jag ju inte köra 540iA som har reservdelar som ligger lite högre än de motorsvagare modellerna. Många slitdetaljer på 540iA har ju lite kraftigare dimensioner, och då lite högre priser. Är verkligen VAG:s servicar så dyra, jag som tycker att Audis större modeller kunde vara något att satsa på senare eftersom jag inte gillar E60 modellen. Men då är Audi inget alternativ. Toyota vill jag inte ens nämna i samma andetag som BMW :-) Mvh Spider Bmw är rätt okey!! |
|
|
spider Jag har en Audi och jag "köper" inte alls att det skall kosta så mycket. Jag har kontroll frågat och det priset jag fått är att ingen service kommer att kosta mer än 3000 kr, Vart 3000 mil för Bensin motorer, så hur de siffrorna kommer ifrån begriper jag inte alls. |
|
|
Skygazer: De undersökningar som görs speglar säkert vad ägarna tycker. De undersökningarna baseras ju på nybilsägarna och har man då som BMW fria servicar, och eftersom bilarna är nya så har de väl förhoppningsvis inga större fel eller slitna detaljer som behöver bytas. Alltså frid och fröjd och glada miner vid undersökningen. Man skulle kanske börja undersöka vad bilägare med 5-8 år gamla bilar tycker om sina bilar. Då har ju de flesta fått börja betala service, reparationer ur egen ficka. Skulle nog bli lite annat utslag då vilka som är mest nöjda med sina bilar. Jag skulle tippa på Volvo som troligtvis har de billigaste servicarna och de billigaste reservdelarna som man kan köpa i stort sett var som helst. Och alla verkstäder har säkert verktyg till att göra vad som helst med en Volvo. Vad vill man ha 1 En rolig bil med stor körglädje men lite dyrare att äga (BMW) 2 En bil som är billig att äga att köra från A-B med utan ha särskilt kul (Volvo) Jag väljer 1 utan att tveka. Mvh Spider Bmw är rätt okey!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.