|
|
|
|---|---|
|
Jag råkade ut för en skum sak idag.. jag går mot min parkerade bil, trycker på knappen och bilen larmar av och centrallåset låser upp... sätter mig i bilen, vrider om nyckeln men ingen reaktion... bilen är helt stendöd.... sticker och hämtar E30n startkablar och bilen startar direkt.... låter den gå på tomgång medan jag sticker och parkerar E30n igen... kommer tillbaka så ser jag att motorn fortfarande går på tomgång... Kör en runda på ca 2 mil... kommer hem stänger av motorn och försöker starta igen.... stendöd... byter batteri på mellan bilarna... Bilen startar direkt med E30ns batteri... E30n startar inte... väntar 1 minut och försöker igen.. E30n startar direkt.... nu verkar båda funka utmärkt... hopas båda startar imorgon... Innan jag bytte batteri så kollade jag spänningen över polerna... 13 volt men så fort nyckeln åker i i tändlåset så sjunker spänningen till 0 volt.... någon som inte tycker att det verkar konstigt? En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! | |
|
Innan jag stack till jobbet idag så startade jag båda bilarna.. och de båda startade utan problem... Men jag märkte en sak.. när man mäter över batteripolerna så visar den 13 volt på tomgång och 14.2 volt på 2000 rpm. men när jag mäter på generatorpolerna så visar den ca 14 volt på tomgång men spänningen sjunker när varvtalet ökar och spänningen är 0 vid 2500 rpm... Kolet i generatorn byttes av den förre ägaren i november.. Är det normalt att spänningen över generator polerna sjunker när man varvar motorn? En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Verkar som du har oxiderade batteripoler eller d:o kabelskor, kan ge exakt de fenomen du beskriver. Strömmen räcker till för instrumentet skall visa spänning men så fort du lägger på belastning så sjunker den. Sätt mätspetsarna direkt på batteriets runda poler, inte ute på kabelskorna. Om du får noll volt direkt på batteriet så kan du byta direkt, då blir det avbrott internt periodvis, ett inte alldeles ovanligt fel. FP |
|
|
Oki ska kika på det imorgon..., tack för tipset! En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Båda bilarna startar utan problem och man får rätt spänning över polerna.... Varken mina batteripoler eller kabelskor är oxiderade.... men det kan vara problem med batteriet... vi får se om jag blir ståendes ngngång då bilen bara vägrar starta... Men tack ändå... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.