AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.518

ryckig gång

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
hallå!
nåt fel på min bil som jag håller på å bli tokig på.
den måste gasas hela tiden för att gå normalt.
när man släpper så dör den, håller man konstant gas händer följande: när man har varvat upp motorn och håller konstant gas så dör den, varvar upp igen, dör.........så håller den på så länge inte motorn får nåt motstånd.
har testat byta batteri och tändspole. efter byte av tändspolen så gick den normalt en dag, sen samma sak igen.
vad kan det vara för fel?
tändning eller bränsle?
öppen för alla förslag på orsaker!
kollat tomgångsmotorn å vad e det för bil?? kolal även bensinpumpen.. kan vara något att börja med!
Johan///
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
just det, glömde skriva att det är en 318i-88. visserligen fel forum men motorerna funkar ju iaf likadant...
finns det tomgångsmotor på den?
bensinpumpen har jag kollat å den verkar ok.
skulle det möjligen kunna vara luftflödesmätaren kanske?
jo det måste du ju ha... du har ju insprutning eller har jag fel? .. men kolla först lösa kablar vid generatorn..kolla dem å spänn över dem..kan vara så enkelt eftersom du byt batteri...å det inte hjälpte.... sen kan du titta över anslutningarna till fördelaren och tändspolen...¨
MVH/Johan
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du säger att den gick bra efter tändspolebytet? Om den gick sönder igen så är det nåt som pajar den verkar det som?

Mvh
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
jo insprut är det men den går ju på tomgång så det borde väl inte kunna vara nåt med tomgångsmotorn.
direkt efter bytt tändspole så gick den ju bra ett tag...
kan det vara så att det var en ren slump att den ville gå då eller kan det kanske vara så att det är nåt som pajar spolen, men vad skulle det kunna va isf.
jag har mätt upp spolen nu iaf och den har ju inte det ohmvärde den ska ha men spelar det nån större roll?
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
har gått igenom div slangar och luftflödesmätaren nu och fixat till det som sett dåligt ut.
har experimenterat lite mer och kommit fram till att över 3000rpm så går den som den ska såväl på jämn- och helgas.
så fort man sänker under 3000 så dör den, varvar upp igen, dör hela tiden...
men kolla generatorn... hur mycket ström den laddar å om nåt e löst.. Hade liknande problem med min.. men det var ett dåligt batteri.. men det blir ju ungefär samma effekt med en generator som inte laddar som dem ska.... annars så kan det ju vara styr- enheten till tändspolen som e kass å pajar din spole.,...
vad har du för insprutningssytem l-jtronic eller?
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
problemet löst!
givaren som aktiveras av gasspjället och säger till när det ska vara tomgång hade pajat.
så den gav signal om att det ska vara tomgång hela tiden. och då försökte väl styrboxen sänka varvtalet hela tiden när det blev för högt.
så det hade tydligen tomgången att göra ändå...
tackar för alla svar!
inga problem..men jag var ju inte helt borta det var nåt me tomgången hehehe =)!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.