AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.061

Rutinkontroll, vad innebär det?

Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Var ute å körde lite går kväll medan det forfarande var ljust ute.
Precis tvättad bilen. I knalleland ser jag en polisbil framför mig så jag stänger av dimljusen (så jag kör lagligt). Ligger bakom polisen i vänster. Han byter om til högerfilen och jag kör förbi.

Är 50 på denna veg. Lägger mig sedan framför polisen i 60 ("alla" kör 60-70 på den vägen). Vid två platser på vägen är det 30km/h. Självklart håller jag 30 där. Var nede i 20km/h för så å dra så snabbt som möjligt till 60km/h.

Polisen har nu legat bak mig 2 - 2,5 km. Svänger inn på shell för å köpa cigg. Dom följer efter. Jag frågar vad som händer. Det er bara en liten rutinkontroll säger han. Visar fram kk (som han kollar på 5-6 gånger). Har norskt kk. Frågar om det är jag som äger bilen & hur länge jag har bott i Sverige. Fikk blåsa som man visst nog alltid får. I det min kompis är på väg inn på macken ropar polisen å honom "var det inte dig jag stannade uten bilbälte på xxxx-vägen??" Nej, det var inte mig.. "ja då så".
Vad har det med saken å göra??

Sista han säger är "kör försiktigt för det är en snabb bil du har där".. og åker i väg med sin V70:a...

Ville bara skriva av mig då det faktisk är första gången jag har blivit stoppad av polisen. (men säkert inte sista)

"Bilar jag ägt/äger: 325 + 325 - max laglig hastighet = 540. vill ha!"

Mvh Eivind
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Var han ensam i bilen ?

Låter för övrigt som en riktig tomte till polis...

/Anders
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har heller aldrig blivit stoppad. Förutom dom gånger jag kört för fort. När dom stått och gömt sig alltså...
Har aldrig blivit "rutinstoppad". :)

/Anders
Länk
Ei
656
Eivind
Anders S: Nei, hadde hadde med sig en kvinnelig kollega. Tror han var aspirant, tippar rundt 27-28 år

-Danne-: bara haft kk i 2,5 år

Mvh Eivind
Eivind: Hvis det var en aspirant trur jeg at du kan se det på hvis han/hun har pistol eller ikke (trur ikke aspiranter har lov til å bäre slik)

Kan fortelle en morsom ting; hun som kjöpte bilen min fikk en god introduksjon til åssen det er å eie en BMW... Hun kjörte (förste dagen i bruk) E34:ern til svensk bilprovning, på veien så hun en politibil ved veikanten, rett etter at hun kjört forbi svenger den ut og fulger etter. Etter omtrent 1,5 mil stopper den henne og sier at bilen ifölge registeret ikke skal väre i bruk. Hun svarer at den visstnok skal det, hun har meldt den på via vägverket og har forsikkring på den, og at hun kun er på vei til SBP. Purken sier da at hun har lov men at hvis han ser henne igjen uten papir fra vägverket så vil han gi henne bot, etter det fulger hen henne til SBP (hele veien..).
Vel framme på SBP forteller hun besikningmannen hva som skjedd og han svarer: Ja det er sånn det er at kjöre Audi, MB eller BMW i gamle Skaraborgs län, da er politiet beinharde...

Trur du ärlig talt at detsamme ville skjedd hvis du kjört SAAB eller Volvo? ;-)

Mvh Elvis
Ei
656
Eivind
BoogieElvis:
hehe, jag så är det kanske å ha bmw eller annan "kriminell" bil.
Tror inte han hadde pistol. Kollade inte så noga.
Bilen var nytvättad (precis varit å motorvägstorkad den), den har en mycket mörk mullerljud (eller vad det når heter) när jag trycker ned gasen i 4:an i 60km/t i uppförsbacke. Vilket jag var "tvungen" å göra när jag körde fördi polisen ;)

Att den är svart och har tonad bakruta gör väl inte saken bättre.

Mvh Eivind
Eivind: Ja, jeg kjenner til det der, man "må" mye rare ting når politiet er när... ;-)

Selv har jeg lagd en liten sport av det der med kommentarer til politimenn... En gang rett etter at jeg kjöpt 525:ern min (for en del år siden) stoppet meg to politifolk for alkosjekk (flott idé, fler sånne på veien), jeg begynte med å åpne vinduet å spörre: "Vad kan jag hjälpa konstapeln med?", problemet var at en av dem var särlig stor i kjeften: "satte ni på er bältena när ni såg oss, ELLER????", min bror var nödt til å trekke litt i beltet når han hörte det... ;-)

Det som var litt extra moro var det at en av politimennen gikk rundt bilen og bare smilte imens den andra så rimelig sint ut... :-)

Min var ifölge vägverket mörkgrå (diamantschwarz metallic) men det er nok ikke mye bedre enn sort.... ;-)

Mvh Elvis
En annen fin kommentar (hvis det er en kvinnlig politi): "Vad gör en fin flicka som du i en uniform som den där?", rart nok har jeg aldrig fått hjuling for det, heller smil fra damen det gjelder... ;-)

Mvh Elvis
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Eivind, det är ingen snabb bil du har. Detta borde bevisa hans brist på omdöme.
Ei
656
Eivind
Stente:
Jo, takk jag vet. Finns dom som ser likhetstäcken mellan BMW > snabba bilar.

Mvh Eivind
W
187
W
BMW 316 -89
Rutinkontoller= 20 min från ditt liv då dom synar bilen som hökar, inte bra att ha en is motor i om dom på något vänster få för sig att titta om motor nr och chassie nr stämmer :(

Vanligaste komentaren lyder -- hmmm den är lite låg du...(Suck)

/Martin
Ei
656
Eivind
W:
Dom parkerade 10m från min bil. Kollade ingenting på själva bilen, eller reg. bevis. Men, det er nog olika från polis till polis

Mvh Eivind
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.