|
|
|
|---|---|
|
Jag har sökt&sökt bland inläggen men hittar inget konkret svar. Min B10 3.5-90 (inte BiTurbo) har blivit servad med Mobil1 DELsyntet olja, Min fråga är om det är riskfritt att börja med HELsyntet som det ska va i dessa motorer??? Vore JÄTTE tacksam för svar till denna ofta uttjatade fråga MVH/ Markus | |
|
SVAR: JA ! :) Det är lika riskfritt att byta till en helsyntetisk olja som en mineralolja eftersom det inte är vilken typ av olja utan tillsatserna i alla typer av olja som KAN lösa upp klägg OM bilen har gått korta sträckor eller är dåligt servad tidigare. End of discussion! /Anders Länk |
|
|
Tack för snabbt svar Anders! Tänkte mer på detta eviga surr om att motorn kommer bli "otät" och ryka blårök=dra olja...Kan det finnas nån grund i detta??? Är inte orolig för motorns skick, den är VÄLDIGT välservad! Förra ägaren hade servat med Mobil1 delsyntet allagånger och jag vill ändra på det och köra med olja som är rekommenderad till motorn! Tack igen för snabbt svar/ Markus |
|
|
är du orolig så slå i en burk eller två med omega 909 (motoroljeförstärkare, finns på mekonomen) 316i - När du inte har råd med annat ;) |
|
|
Tja.. Jag hade inte hällt i helsyntet hur välservad bilen än må vara.. helsyntet oljan är en så pass mycket bättre olja att den tar bort avlagringar som delsynteten inte klarar av.. sätter det sig sen i oljeröret till tex kammen (som är väldigt tunnt) så kan det resultera i att den skär ihop.. visst det behöver inte hända.. Men det kan.. och frågan är då om du är beredd att ta den utgiften som kommer.. // Oscar |
|
|
Såja, dags igen... /Micke |
|
|
För att återigen göra ett långt svar kort: NEJ, det finns ingen risk med att slå i syntetolja! De rengörande effekterna som eventuellt skulle kunna ställa till det, uppnås med mineral- och delsyntetiska oljor i samma utsträckning om de är av någorlunda god kvalitet! Det figurerar mängder av skrönor om syntetolja och vissa av dem har en logisk verklighetsförankring som härstammar från de första syntetoljornas egenskaper i förhållande till dåtida "traditionella" mineraloljors dåliga reningsegenskaper. Jag och andra (bland annat Anders S) har rett ut dessa skrönor i många tidigare trådar. Använd "sök inlägg" för att komma åt dem! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hmmm Det är alla dessa problem jag INTE vill ha om&när jag byter olja inför sommaren, det tror jag ingen vill ha 8) hehehe Tack för svaren allafall, jag ska höra mig för hos olje återförsäljaren och se vad han har att erbjuda för fint! MVH/ Markus |
|
|
Granngården i Umeå: Besöksadress: Vallmovägen 71 Telefon: 090-15 28 00 Öppettider: måndag-fredag 09:00-17:30 lördag 10:00-14:00 säljer Agrols oljor som har API SL-klassning (högsta) + ACEA A3: AGROL SPECTRA Helsyntetisk motorolja Beskrivning: Agrol Spectra är en helsyntetisk motorolja som uppfyller de allra högsta kraven för bensin- och dieselmotorer i personbilar, med eller utan turbo. Rekommendationer: Agrol Spectra rekommenderas till alla typer av personbilar, skåpbilar och lätta lastbilar utrustade med såväl bensin som dieselmotorer med eller utan turbo. Dess sammansättning gör den ytterst lämpad för användning vid både låga och höga temperaturer och när man vill ge motorn bästa möjliga livslängd. Normer och tester: API SL/CF, SAE 5W-40, ACEA A3/B3/B4, VW 502.00/505.00, MB 229.1, BMW, Porsche. Men det bästa är onekligen prislappen som är halv jämfört med andra märkens helsyntetiska API SL-oljor... Mvh |
|
|
Hadde ett djupgående samtal om oljor i prestanda motorer med en mycket duktig BMW mekaniker idag. Att köra en M-motor på något annat än helsyntet typ Castrol TWS eller RS Sport eller Av annan högkvalitets olja av typen Helsyntet är att be om ökat motorslitage och haveri. Vid mycket höga temperaturer som uppstår i en turbo eller M-motor så bildas kristaller i minneral eller delsyntet oljorna som skapar belägningar som täpper till kanaler i ventillyftare vevaxel lager och andra små ställen. Resultatet blir att smörjningen uteblir och så överhettas delarna som slits ut. Så vist blir det tätt med minneralolja. DÖDLIGT TÄTT. Så i min motor ska det inte i något annat än TWS i fortsätningen heller. Race on Baby! Valle |
|
|
Jag föredrar Mobil 1, 5W-50 vilket är helsyntet. Det är alla Mobil 1. Är det en delsyntet heter den något annat. Den jag köpte min BMW av rekommenderade Shell syntet men så hade han gratis olja från jobbet hos GM i Tyskland. BMW rekommenderar Castrol, Ferrari Shell o.s.v. men det fungerar alldeles utmärkt med Mobil också. Jag har använt Mobil i ca 30 år. Då kallades Mobils syntetolja SHC. Det är bara en fråga om vem som får leverera till biltillverkaren och eventuellt vara en huvudsponsor för tävlingsverksamheten. Mobil 1, 5W-50 kostar 279.-/4 liter hos min lokala Volvo-handlare. Castrol kostar säkert det dubbla. Är motorn full med avlagringar så ska man nog inte köra med syntet utan då är det dags för en renovering. Kolla själv genom att kika ned genom oljepåfyllningshålet i ventilkåpan. Är det svart som ett sotararsle där nere så använd inte syntet. ///Thomas |
|
|
Vem det är som har tillverkat oljan är egentligen helt ointressant, det viktiga och intressanta är vilka klassningar oljan har och vilket typ oljan är av! SAE-, API-, ACEA- och biltillverkarspecifika klassningar står i princip alltid på oljeförpackningen, så de är lätta att ta reda på... Om det är Shell, Castol, Mobil, Valvoline, Neste, BP eller till och med Biltemas märke på flaskan, är mindre intressant så länge som klassningen är rätt. Det där med att syntetolja löser upp smuts är och förblir en skröna! Alla moderna oljor innehåller ungefär lika mycket detergentadditiv och det är de som i huvudsak har den rengörande effekten i oljan. Dvs. mineral- delsyntet eller helsyntetisk olja rengör ungefär lika bra nu för tiden så länge det handlar om "kvalitetsolja"! Detta innebär att om man har en vanvårdad motor som är smutsig invärtes, kan man få problem med upplöst smuts oavsett vilken oljetyp man slår i! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Varför är motorer som har gått på "vanlig" olja (ej helsyntet) oftast bruna eller svarta invändigt medan de som har gått på helsyntet är rena och som nya invändigt? Det här är på motorer som är servade regelbundet enligt tillverkarens rekommendationer och har gått minst 10-15 tusen mil eller mer. Jag har sett ganska många exemplar vid det här laget. Värst är det uppe i topplocket. Jag antar att det blir mer koksavlagringar från s.k. vanliga oljor. ///Thomas |
|
|
Att motorer som har gått på mineralolja (särskilt om det är av "sämre kvalitet") är smutsigare än de som har gått på fin helsyntetisk olja kan säkert stämma i en del fall. Men man måste skilja på två saker: 1. Oljans rengörande effekt 2. Oljans nedsmutsande effekt genom oxidering och nedbrytning Mineralolja har sämre värmetålighet än syntetolja och koksar därför mer. Det gör att en mineralolja tillför mer smuts i systemet men samtidigt tvättar den i viss mån bort gammal smuts i motorn. Desto varmare delar i motorn, desto större är detta problem (värst är det generellt vid turboaggregatens smörjning, särskilt på de äldre som inte är vattenkylda!). En syntetolja å andra sidan smutsar ner mycket mindre samtidigt tvättar den också bort gammal smuts i motorn (inte markant mycket bättre än bra mineralolja). Slutsumman av detta blir att "syntetoljemotorn" kommer att vara renare invärtes när man undersöker metallen. Däremot är skillnaderna ganska små när det gäller mängden smuts som cirkulerar runt med oljan oberoende vilken oljetyp det är. I klartext kommer en motor som är smutsig invärtes, att långsamt bli allt renare om man plötsligt byter till en fin syntetolja då den oljan "tvättar bort mer än vad den skitar ner i sig". Men återigen: oavsett vilken oljetyp du slår i, kommer de att tvätta bort ungefär lika mycket av de gamla avlagringarna som eventuellt finns i motorn... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bra förklaring Johan. Man undrar vad en del "auktoriserade" verkstäder häller i när det ser ut som underredsmassa i vissa motorer. Jag hade ett topplock för ett tag sedan som fick ligga i dieselbad i ett par veckor innan hetvattentvätten kunde få bort skiten. Summa sumarum borde bli att köra på helsyntet jämt. ///Thomas Inte enbart BMW ägare. |
|
|
Den motorn ska gå på Castrol TWS 10W60... Det har jag in min iaf , och det är inga problem .... E-12 Billy B-10 +XM TD Länk |
|
|
OJOJOJ, tack för alla förklaringar och tips! BILLY: Det har jag läst mig till, men va lite orolig att det skulle bli nåt knepigt när man byter från Mobil1 delsyntet-Castrol 10/60 helsyntet...Har den alltid körts på den oljan??? Faan-alla skrönor man hört genom tiden har satt griller i huvet på en! Man är lite överbeskyddande till älsklingen man har i garaget! Vill ju inte att gumman ska må dåligt nu till sommaren, själv häller man bara i sig det bästa(ÖL) hehehe 8) MVH/ Markus |
|
|
Min ja , vad jag vet så har den körts på det !!! Utom av dessa "dårar" jag köpte den av (bilfirma) , det hade hällt i någon billig delsyntetolja !!!!! Men jag bytte direkt till TWS oljan och har ej haft några som helst problem med det.... På en av mina gamla slitvargar jag har haft (citroen) så körde jag på vanlig delsyntet , men kom över en riktigt "tvättande" olja (dieselolja) som heter Mobil XHP 1W40 Delvac , altså till dieselmotorer jag bytta och körde den på det , och vad jag vet så den bilen än idag!! Så om du byter så du skrev så tror jag inte att det händer någonting alls , OBS!! mend et är bara vad jag tycker....Och jag har själv gjort så några ggr och det har aldrig hänt mej något konstigt alls..... E-12 Billy B-10 +XM TD Länk |
|
|
Varför skulle nåt hända bara för att man byter till Mobil1 5W50 från Castrol 10W60?????? Båda dessa är toppen oljor. Skrönor, skrönor, skrönor. Så länge bilen körs på en bra, ren olja finns inget att oroa sig för. Lyssnar nån på Johan B överhuvudtaget? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.