AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
447

Det där med generatorvin...

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Jag har precis installerat om hela ljudanläggninegn enligt konstens alla regler för att få bort generatorvinet i bilen.
Folke här på forumet har många gånger rekommenderat en jordavskiljare men jag tänkte att det måste bara gå ändå.

Mina två lågnivåkablar ligger i mitten på bilen riktigt snyggt dragna från andra kablar.
Jag har jordat huvudenheten med en separat, 6 kvadrat kabel bak till samma punkt som steget som f.ö. är jordat i plåten på bakstammen av bilen.
Högtalarkablarna mellan steg och framsystem ligger över trösklarna i båda sidor av bilen.

Trots detta, generatorvin som ökar i takt med varvtalet på bilen.
Det hörs till och med, om man lyssnar noga när stereon är AVSTÄNGD??? Fast inte lika kraftigt.

Jag ska prova att flytta runt jordpunkten därbak lite idag men funkar inte detta så köper jag en jordavskiljare. Duger Mekonomens lr?
*Folke* om du läser detta... Säg ngt :)

Mvh. B
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
En jordavbrottsenhet är inte dyr, så det är lätt att testa med. Är de trevliga på en bilstereobutik borde du kunna fråga om de har någon som du kan testa på parkeringsplatsen utanför butiken.
En sak bara, hur är stegets remotekabel kopplad. Har du den på stereons remote-utgång skall ju slutsteget vara avstängt när stereon är avstängd. Då skall ingen störning kunna komma ut till högtalarna. Om du har remoten på tändingslåset, så att slutsteget får signal på remoten när du vrider nyckeln, kan en störning komma ändå.
Orsaken till att jag frågar är mest att det finns en risk att något är fel på slutsteget, som kan göra att batteriet drar ur. Ett helt annat problem således, men det beror som sagt på hur du kopplat remoten.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Ok. Poängen var att jag skulle få det till at funka utan en jordavbrottsenhet men det kanske bara var dumt!?
Remoten är kopplad som vanligt på huvudenheten.
Slutstegets "funktionslampa" om man säger så lyser bara när tändningen är på precis som det ska göra. Steget fungerar perfekt f.ö. och det drar inte ur batteriet på bilen.
Har aldrig varit med om innan att det kan låta när allt är avstängt, alltså tom när huvudenheten är avstängd...

Kollade på en jordavbrottsenhet igår. Den hade 3 kablar. Hur och var kopplar man in en sådan? Det var vanliga kablar på den utan kontakter, 3 har jag för mig...

Mvh. B

Mvh. B
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Ok. Poängen var att jag skulle få det till at funka utan en jordavbrottsenhet men det kanske bara var dumt!?
Remoten är kopplad som vanligt på huvudenheten.
Slutstegets "funktionslampa" om man säger så lyser bara när tändningen är på precis som det ska göra. Steget fungerar perfekt f.ö. och det drar inte ur batteriet på bilen.
Har aldrig varit med om innan att det kan låta när allt är avstängt, alltså tom när huvudenheten är avstängd...

Kollade på en jordavbrottsenhet igår. Den hade 3 kablar. Hur och var kopplar man in en sådan? Det var vanliga kablar på den utan kontakter, 3 har jag för mig...

Mvh. B

Mvh. B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.