AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
664

Oljeservice "pling" ??

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Undrar helt enkelt om bilen ska "plinga" vid start/avstängning när det är dags för service?

Undrar även vilken olja ni rekommenderar till en 525 24v? Bilen har gått på mobil 1 och motul förut, är den ena bättre än den andra?
PIST OFF
Ja rekomenderar STARKT ¨COUKER STATE¨ 10\40 nu till vintern.Har själv det på min 525 24V.Skippa Mobil 1.Frågar du en riktig oljekunnig så säger han STATEN eller C5 tror ja den heter.

20tum SPLITT
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Trodde Mobil 1 oljan skulle vara en bra olja?? Nån som vet om Motul oljan är bra?

Ingen som vet något angående "plinget"?
beamer: Mobil 1 ÄR bra...fråga vilken BMW-mekare som helst om du är osäker. Numera använder de Castrol på BMW. Motul vet jag inte hur det är och "COUKER STATE" har jag aldrig hört talas om (om det inte är "Quaker State" PIST OFF syftar på?). Det har skrivits kilometervis om vilken olja som är bra till BMW, personligen tycker jag att helsyntes av "känt" märke är bäst och tryggast (castrol/Mobil mm).

Plinget vid start kan bero på att yttertempen är lägre än 3 plusgrader dvs halkvarnaren plingar till.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Det plingade även fast det var +6 grader idag...trodde det var halkvarnaren förut, eftersom det har varit kallgrader... men det plingar en gång vid start/avstängning ändå..

Har kollat olja, kylarvätska och spolarvätska..borde det inte stå i displayen om det är låg nivå någonstans?

Eftersom checkcontrolen säger att det är dags för inspection så undrar jag att det kan vara det som plingar??

Gällande oljan, så kanske det är bäst att köra på mobil 1 eftersom bilen har gått på det innan.
beamer: Kör med Mobil 1. Lämnar du in den till BMW blir det Castrol (inte heller fel). På min plingar det aldrig när det är dags för service...vet tyvärr inte vad det kan vara....
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Stoffe: Tack ändå :o)
Varnar checken för trasiga lampor som på E30? har en trasig parkeringslampa på höger fram..kan den plinga p ga den?

Som fd Statoil anställd säger ja en sak. Statoils Lazerway är marknadens finaste olja, jämnt strå med Mobil 1. En varningens ord. OK´s (OKQ8) har "återanvänd" olja, därför är den så pass billig. DVS Skitolja hos OK .
525Dynamit...som fd Statoil anställd är du relativt opartisk i ditt inlägg, eller hur ;-)

Tvivlar inte på Lazerways kvalite, det som får mig att avstå ifrån den är den gamla TV-reklamen för just denna olja. Om någon nu minns den...

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Varför inte Motul 6100 synergie 5W40? Den är s.k. "ST-förstärkt" och trots viskositetsklassen ska den på något sätt vara lite "klibbig" och ge högre vidhäftning och täta bättre. Godkänd av BMW, Porsche m.fl.
Har haft lite problem med någon/några lyftare som tickat lite då och då. Ett minne blott numera!

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Davve: den oljan skulle vara intressant att prova, gäller att hitta nån som säljer den bara...

Ingen som vet nåt angående plinget??
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Hittade ingen motul olja så det blev mobil 1 till slut..Stod på flaskan att den var godkänd av BMW och Porsche samt att den "överträffar" de normala kraven på en syntetolja. Dyr var den oxå...117:- litern...

Serviceindikatorn nollställdes men "plinget" är fortfarande kvar. Jag börjar undra om det inte ska vara så, att den plingar vid start/avstängning?

Kan det inte vara så att den gör en självtest och plingar när allt är ok? Om det vore nåt fel borde det väl stå på displayen?
beamer: Mitt tips är att kolla hur varmt/kallt det är ute när du startar, tror fortfarande på halkvarnaren...ser att du bor i Jämtland, gissningsvis är det ganska kallt där så här års.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Jag trodde det i början eftersom det har varit kallare än +3 grader. Det visade sig dock att det även "plingar" vid +5 grader som det har varit här de senaste dagarna.

När tempen har sjunkit till +3 så har den "plingat" till..precis som den ska.

Plinget jag har är alltså inte p ga temperaturen utan nåt annat.
Vid start så plingar det en gång, sedan går den igenom kylvätska, olja, spolarvätska och batteristatus, allt detta syns på displayen. När kontrollen är klar så slocknar displayen. Samma sak händer vid avstängning, först pling och sedan går den igenom nivåerna innan displayen slocknar.
Tjena!
Dyker texten "betriebsanleitung" upp i teckenfönstret när det plingar? Isåfall har du någåt fel på själva checkkontrollen. Den visar alla funktioner som inte fungerar.

Mvh Ninja
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Ska kolla det nästa gång jag startar bilen...vad skulle kunna vara fel på checkkontrollen isåfall?
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Jo, texten "betriebsanleitung" och sen står det kylvatten..som lyser kvar en stund..så jag antar att den givaren inte hänger med längre.

Ska ut i garaget och kolla om det går att skrämma igång den nu...
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Var lös med kontakten som går till nivåvakten på kylaren men fick den inte att fungera...fortfarande "plinget" kvar.

Ändrade till engelska, så nu säger den "coolent level" "check owners manual".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.