AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
933

Riva ner dörren i Z3

Hej jag är mäkta irriterad på en av verkstäderna i Stockholm där jag lämnade bilen i fredags för att byta trasig centralåsmotor.

Lämnade bilen kl 8.05 på morgonen och hämtade den 5 minuter innan stängningsdags kl 14.45. till min förvåning fick jag bilen i samma skick som jag lämnade den. Mekaniken skyllde på att "det skulle ta så lång tid att riva ner dörren så vi hann inte för det är en kort dag vi stänger 15 i dag." Varför boka in mig då överhuvudtaget? Kom det som överaskning att man måste riva dörren?

Läste precis i en annan tråd att dörrsidan sitter på några snabbkopplingar varav jag antar att det inte kan ta så värst lång tid att göra det. stämmer det? är det nån som kan ge mig en tidsuppskattning på hur lång tid det kan ta att byta låsmotorn?

jag lämnade in min bil på Theanders i Lund (BMW) för att smörja elhissen, då monterade dem av dörrsidan för att komma åt, dem gjorde några andra saker på bilen också, dem ringde mig o sa att allt va fixat när klockan va 12 på dagen, jag hade lämnat in bilen samma dag på morgonen...
Jag tror att 328-Johan har monterat ner halva sin inredning i sin bil, han har kanske tagit bort dörrsidan, så hör med honom...
Att byta låsmotorn borde inte ta speciellt lång tid.
Va de på en Aukt BMW du lämnade in bilen?

No turboshit, just real power!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag gjorde det på min bil i höstas, bytte c-låsmotor på passagerarsidan. Kostnaden inklusive delar blev 1500:-, så det kan ju inte ha tagit lång tid. Om själva motorn kostade 800:- (ingen aning bara spekulerar) , så blev kostanden för arbetet 700:- dvs ca 40 minuters debiterad arbetskostnad.....

/B
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Hehe, ja jag har rivit det mesta i min, inklusive dörrsidorna, men när det kom till c-lås motorn fick Theanders ta det, hade nämligen garanti på bilen och det blev då gratis. Det tar kanske en 30-45 minuter att byta den.
Tar inte särskilt lång tid att plocka bort dörrsidorna, 10 - 15 minuter kanske. Då hade jag aldrig gjort det innan.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Hej

Har tagit bort sidorna två-tre gånger för högtalarmontering samt ifyllning av extra kletmassa kring lilla fönstret fram (fuskamerikanerna hade inte gjort ett bra jobb så det kom en del vindbrus därifrån).

Ta bort sidan tar max fem minuter. Det är lite pilligt att sätta tillbaka den på grund av listen i överkanten så amatör som jag är tar det säkert en hel kvart.

Byta låsmotor har jag ingen aning om.

Jättedåligt att dom inte kan planera dagens arbete bättre. Oförskämt att hantera andras tid på det viset.

/Johan
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Z3C 4 ever: Om du vill byta C-Lås motorn själv så har jag lagt upp instruktioner på hur man plockar loss dörrsidan på min hemsida... Länk det e skitlätt och snabbt gjort.

C-Lås motorn har jag aldrig haft loss men kan inte tänka mig att det är svårt.

/Magnus
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Toppen Magnus!! Har tvekat lite inför bytet av diskanter fram men nu blir det en lätt match. Trevlig sida Du har föresten!!

/Caspar
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Tackar....

Försöker lägga upp bilder på allt jag gör med bilen... ska lägga upp lite på stereobygget sen så kanske även andra kan få idéer av det.

/Magnus
Tack Magnus: men med tanke på hur mycket business jag har haft med dem så tycker jag att dem kan bjuda på hela jobbet i så fall. gör dem inte det så byter jag helt enkelt verkstad.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Z3c: Var det vännerna i Vällingby Du använde??

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.