|
|
|
|---|---|
Juhas 530i |
Hej, undrar om ni vet en bra syntetolja för lite längre bytesintervall, hittils har jag använt Petrolias helsyntetiskt 5W-40 den kostar 199 kr 4 liter på alla obs och maxi och liknande stormarknader, en svensk olja alltså och helt okej. Nu blir det rätt så många mil och jag börjar bli ledsen att byta varannan månad - kör 500 mil per månad. jag har märkt att efter 700-800 mil börjar motorn plötsligt dricka olja, inte mycket men ändå. Byter man olja så tar det återigen 700-800 mil innan den vill ha påfyllning. Oljan ser inte svart ut men klart är att nånting händer med den. Har också kört med Mobil 1 rally formula ett par gånger, och prövat Statoils Lazerway... samma sak där. Min fråga är alltså om det finns nåt märke som klarar typ 2000 mil eller är det bara att fortsätta å köra med svenskt? Allting i en BMW går sönder |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Din motor är inte avpassade för längre serviceintervall som kräver longlifeoljor så du kan inte förlänga din ordinarie bytesintervall bara för du häller i en longlifeolja, det är de nyare motorerna från 09/98 som har en längre serviceinterwall som överskrider 1500 mil och dessa motorer/filter är konstruerade för detta. Så fortsätt med de oljor som du kör på som är avpassad för din motor, och byt när det är dags är mitt råd. ///MVH Hasso Länk |
Juhas 530i |
Ok, nu vet man, misstänkte att det var så. Tack ska du ha Hasso! Allting i en BMW går sönder |
|
Vilken klassning är det på den oljan? Om det är den olja som jag tror att det är, har den ganska dåliga kvalitetsklassningar: (API SG eller SH om jag inte minns fel från sist när jag höll i en sådan dunk). Jag skulle rekommendera dig att välja en olja med bättre klassning. Är du ute efter billig och bra olja, kan jag rekommendera Rustas helsyntetiska 5W40-olja som tillverkas av Aschland (valvoline) eller Biltemas helsyntetiska 5W40-olja som enligt uppgift tillverkas av Statoil. Båda dessa oljor är klassade API SJ och ACEA A3, vilket är en betydligt bättre klassning än den olja som jag tror att du använder nu. Priset är ca 50kr/litern för ovanstående oljor. Precis som Hasso skriver finns det många faktorer som påverkar bytesintervallen. Men i praktiken håller en syntetisk kvalitetsolja avsevärt mycket längre än en mineralolja. En del som vill vara sparsamma använder bra syntetolja under två serviceintervall (sammanlagt 2000-3000mil på samma olja), men byter bara oljefiltret i stället för att byta både olja och filter. Detta förutsätter både bra olja och filter, samt att motorn är frisk i övrigt. Faktum är att det oftast är just filtret som är den svaga länken i en motors oljesystem! Allt sådant experimenterande är dock alltid förenat med vissa risker, som man måste vara medveten om! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Juhas 530i |
Det är inte den allra bästa oljan och det vet jag, tror att den är klassad API SH. Som jag skrev tidigare körde jag på Statoils Lazerway ett tag sen, den oljan är klassad API SL men exakt samma sak hände med den oljan, så det är väl så som Hasso skriver att min motor inte är anpassad för långa bytesintervaller. Jag var tidigare en Saab 9000 fantast och använde endast denna svenska olja från Petrolia och det enda som fanns kvar efter att rosten hade ätit upp bilarna var motorerna som var hur täta och fina som helst. Dom drack aldrig någon olja heller även om det blev många och långa mil. Så på något sätt verkar det som om just den oljan funkade bättre i en Saab motor? Kanske har jag rent av blivit mer tungfotad efter inköpet av en BMW? För övrigt är V8n i fint skick. OK, tack för era svar Juha |
|
Testa att byta oljefiltret vid ~5-600 mil så kanske du slipper byta oljan var 7-800:e mil och kan köra 1000-1200 mil? Det verkar som om din olja blir utspädd med bensin iom att din motor drar olja efter ett tag, många kallstarter? Har du motorvärmare? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.