AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.373

Varför går glödlampan till blinkersen hela tiden på X5?

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Nu blir jag snart galen på bilen min. Nu har blinkerlampan gått ännu en gång. Det är ca 2 veckor mellan varje gång på vänster främre lykta. Den går givetvis inte at byta själv heller...

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Låter konstigt att den går hela tiden. Dock är den inte svår att byta, bara man vet hur! Du måste skruva loss ljusinsatsen, som sitter med 4 skruvar som syns mycket väl. Det tar kanske 5 minuter att byta lampan, kanske 15 minuter första gången om du ska vara lite extra försiktig.

mvh Johan
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Johan; Ahh.. Tack! Är det torx som vanligt?

Mvh
Hosse

Länk
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Oavsett om den är lätt att byta så tycker jag du skall tala med närmsta bmw verkstad om det. Din bil är väl ny nog för att de skall fixa det på garanti? Javisst det kan ju anses som ett litet fel att klaga på, men fel i bil-el blir lätt riktigt dyrt. Så ligg på dem medans du har garanti att utkräva.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jupp, torx är det. lika bra att skaffa det, för allt är torx på nya bilar.
håller dock med Heli, jag skulle också undersöka garantimöjligheterna. det verkar som ett himla konstigt fel, som borde ha med någon slags överspänning att göra. eller svindåliga lampor, men du har säkert provat lite olika märken redan.

mvh Johan
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Torx har ja, men det måste väl till några korta torx där? Är det så att jag ska dra ut hela lyktan först? Ta bort listen under, och sen låssa på dom torx skruvarna?

Jag tror jag har fått alla elfel som är möjliga på min bmw... 6 gånger har den varit inne nu för att bara få startat telefon. Fungerar fortfarande inte. Måste skynda mig och hitta allt innan garantin går ut:-)

Mvh
Hosse

Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
nej du behöver inte ta bort något alls! det finns fyra torxskruvar du skruvar ut ovanifrån, tex med en mejsel med torxbits. sedan är det bara att dra ut lyset, med list och alles. eftersom du bara ska byta lampa så behöver du inte ta loss hela lyset från bilen, utan det räcker med att dra ut det en decimeter. se bara till att skruva fast lyset på samma ställe som det satt!

mvh Johan
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Johan; Hehe, ok. Då prövar jag nog själv:-)
Bara hittade den här vägledningen och blev lite svettig; Länk

Mvh
Hosse

Länk
Verkar helskumt om glödlampan går sönder hela tiden. Matningsspänningen är ju samma som till allt annat i bilen, i synnerhet alla blinkerslampor osv. Om spänningen vore för hög så skulle andra lampor också ge upp. Kolla noga på en trasig lampa, har glödtråden bara trillat bort eller kan du se en liten smältpärla i ändarna på tråden? Är glaset helt eller har luft kommit in i lampan (den blir vitfärgad)?
Man kan tänka sig nån knepig vibration med resonans vid visst varvtal men långsökt att det bara skulle ruska runt bara denna lampan. Du får meddela resultatet så småningom, detta måste redas ut!!

FP
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
OK, nu är lampan bytt iallafall. Det såg inte ut som om lampan var skadad denna gång heller. Såg hel och fin ut. Nu har den iallafall fungerat i 24 timmar, så vi hoppas att det håller i sig.

Kan ju vara så enkelt att det kommit in fukt i lamphållaren eller så?

Mvh
Hosse

Länk
Knappast troligt, lite fukt på en 12V lamphållare skapar inga felströmmar som kan förstöra glödlampan, möjligen på längre sikt lite dålig kontakt. Du är alltså helt säker på att glödlampan verkligen är sönder, så det inte är nåt annat i hållare, kablage osv som jäklas?

FP
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
folke: Nej, det är det som skrämmer mig.. Dom kikade på lampan och den såg helt fin ut. Dom kontakterna är ju helt unika oxå, och ser inte ut som dom blir slitna med det första. Allt var rent, torrt och snyggt. Skumt detta.. Hoppas att det håller bara..

Mvh
Hosse

Länk
en anledning kan vara om den sitter lite löst själva blinkersen, om den vibrerar så tar det ut livslängden på en lampa väldigt snabbt.

/mvh jocke

Vi har fortfarande inte fått svart på vitt om lampans tråd verkligen är av (verka inte så?) eller om det är så att felet rättar till sig varje gång man skruvar isär armaturen (och byter lampa). Rätt avgörande för fortsatt funderande.

FP
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
folke: Sorry, såg inte frågan:-)
Tråden i lampan såg helt hel ut. Det är det som är så skumt. Nu har den hållt i snart en vecka, så det kanske löste sig ändå.

Mvh
Hosse

Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Fortfarande hel:-)

Mvh
Hosse

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.