|
|
|
|---|---|
svh9633 |
Hej! Funderar på att köpa en 330i -01. Men jag undrar om man ska satsa på en -02 istället. Vilka skillnader är det mellan dessa. Är -02 med den nya face-liften? Samma motor, växellåda etc? Vad tycker ni att en 330i -01 med 7700 mil är värd? Tack på förhand /Sam |
|
En skillnad är väl att 02-an har DSC som standard. Tror inte att den är faceliftad. / Joakim Länk |
|
|
Har inte -01 DSC som standard? Är lite osäker på om det möjligen sitter en senare mjukvara till motorstyrningen på 02:orna som går att tanka ned till 01 också. Vet att en del 330-01 ägare på forumet fått sin programvara uppdaterad. Detta är jag dock mycket osäker på... Faceliften kom först på 03:orn tillsammans med 6 växlad låda. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Om jag inte minns helt fel så har 02:orna 3 nackstöd bak och automatbelysning vid mörker. ///Egget Länk |
|
|
När det gäller vanliga E46 så gjordes chassisättningen om något i samband med faceliften. Om detta gäller även 330 vet jag inte. Den hade en annan chassisättning än övriga E46 från första början (lägre, hårdare, andra bromsar, andra länkarmar). När DSC bev standard vet jag inte, men det finns ju på en hel del 01:or också. |
|
|
Ok, ännu en gång... Det här är lite komplicerat, så jag hoppas ni hänger med. Faceliften för sedan (och kombi) kom i och med -02 årsmodellen (typ från 10/01 produktion), för coupe vintern -03. För alla 330 kom vissa viktiga komponenter från -02 faceliften redan under -01 (uppdaterade chassikomponenter, snabbare och lite tyngre styrning) men jag är inte säker på exakt när. 04/01 har jag ofta läst, i andra fall 06/01. Har också hört att ytterligare justeringar i underredet gjordes i och med den riktiga faceliften. Kolla ifall det är uppdaterad styrning genom att räkna varven från sida till sida. Det skall vara ca 3.2 varv för den gamla och 2.8 för den nya. Om man vrider ratten fullt åt vänster skall ratten (den bit som är uppåt när man styr rakt fram) alltså peka åt kl. 5 med den gamla styrningen och kl. 7 med den nya Också coupen fick den snabbare styrningen och uppdaterade chassit från 10/01 produktion framåt. I och med -02 årsmodellen gjordes också många andra ändringar överlag. Stolbasen har jag för mig att ändrades (standardstolen fick tilt, coupens stolar sitter lite högre än tidigare). Ljudisoleringen tycks ha ändrats något osv. Jag tror att man ville göra en harmonisering av komponenterna efter att Compacten hade introducerats -01, det blev väl för dyrt att ha olika delar för sedan/kombi, coupe och compact . Man hade säkert utvecklat nya kostnadseffektiva lösningar för Compacten som sedan togs ibruk i alla bilar. |
|
| Imponerande sakkunskap! | |
|
2002 - är faceliftad dock ej Ci den fick facelift senare - kortare rattutslag mellan full vänster och höger, men enligt exprterna så kom uppdatering redan på en del -01 också?! - DSC standard, ej standard på -01 - Annat chassi, men ska även finnas på en del -01 - I läget manuell på steptronicen så växlar du upp genom att trycka spaken neråt, precis som racerlådorna! Gällande värde så måste du specifiera för att få en vettig värdering. Det bilen bör vara utrustad med för att vara attraktiv på beg. marknaden är: - Sportstolar - Skinn - Komfortpaket eller liknande utrustning - Xenon - Navi är ett stort plus - Multiratt - Sjyssta fälgar;) - Om det är en Touring är automat ett plus! Tänk på att 17" är det minsta du kan få på när det gäller däck och fälgar! 17" vinterdäck är inte billiga! /s-w |
|
svh9633 |
Hej igen! Lite OT men här kommer lite fakta om bilen som jag är intresserad av: -01 7700 mil 229.000 kr Klimaautomatik, Sportstolar med skinn, Taklucka i glas, 4 x elhissar, Multirattt, Farthållare, Titanlister invändigt, BMW Business med Cd spelare Harman Kardon högtalarsystem, ABS, ASC. Fullservad nyligen och har alla stämplar. Imp. från tyskland, en ägare. Omkodade nycklar. Inspekterad av godkänd BMW verkstad. 6 mån MRF Vad tror ni? Jag tycker att det finns prutmån?! /Sam |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.