AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.262

Centrallås!! HJÄLP!

Hej, Har en 525i -89:A som centrallåset ballat ur på. Inenting händer då jag skall låsa upp. Kommer inte in i bilen!!! Hjälp! Vad som helst är välkommet.
Jonas
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag hjälpte en kompis som heller inte kom in i sin bil.
Felet var oxid i hållaren till större säkring under baksätet (en 540), i sexorna tror jag att säkringen sitter i motorrummet till vänster (i färdriktingen) nära eller på torpedväggen. Det brukar vara andra saker som också påverkas av samma säkring!

Mvh, Steaman
Tack. Kanske jag ska tillägga att jag inte kommer in på varken förar eller passagerar sidan, men i bagageluckan. Eftersom jag inte kommer in i bilen kommer jag ju inte heller åt motorrummet :( eller...?
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du kommer väl in med nyckel!

Mvh, Steaman
Nope...har inte fjärrstyrt lås heller. Bara simpelt "vrida-om" centrallås. :)
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag vet att man skall komma in i E-34 genom att vrida om nyckeln (på förardörren)till steg 2 och samtidigt lyfta upp dörrhantaget eller något liknande!

Mvh, Steaman
Var ute å testatde alla möjliga vrid och lyfta moment, men inget. Kanske ska tillägga att det är BMW orginal larm på och lampan som sitter mitt i fläkt utblåset på instrumentbrädan är släckt, död, kaputt.
sebbe_bmw
Slocknar inte lampan efter 3 dygn eller nåt till larmet... Har för mig att det är så men är inte säker??

Sebbe
Körde igår kväll med den.... :(

//Jonas
Es
96
Eson
520i -88
Tjena!

Hmmm, när du säger att larmet är släckt så är nog bilen antagligen strömlös. Då drar inte kontaktorn till centrallåset. Hade exakt samma fel på min 520i-88 E34... Du har ett par alternativ.

1) Öppna bagageluckan, ta bort skivan som sitter monterad mot baksätet. Ta dig "in" i bilen via skidluckan som sitter gömd där under. Du kanske får in en arm å kan veva ner rutan å klättra in den vägen. Dock får du inte ha elhissar då. =(

2) Kläm dig in under bilen och koppla på spänning på generatorn, (+) på generatorn (-) i chassie. Borde spänningsätta bilen tillräckligt för att kunna öppna dörrarna.

3) Har du inte låst dörren med så kallat deathlock så kan du kanske fiska "plopparna" till låstet på insidan av bilen.

4) Fortsätt jobba på med att låsa upp bilen med att vrida nyckel samtidigt som du håller upp handtaget, lyckas du så berätta hur du gjorde...

Hoppas det hjälper....

Ha det!
//Eson
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
citat ur instruktionsbok:
"Nödmanövrering vid eventuellt elektronikfel.
Lyft dörrhandtaget och vrid nyckeln över en kraftigt kännbar tryckpunkt i rikting "öppna".
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Detta har jag läst om i forumet förut,jag har för mig att man kom överens om att det var passagerardörren som var nödöppnardörr??
MVH

Hasso
Tack för tipsen!
Skall hem och testa alla efter jobbet =)

//Jonas
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Hej.
Det är passagerar dörren som skall nödmanövreras.
Om det bara e dörrar torkare och elhissar så e det nog den stora säkringen som sitter vid batteriet(525i-91) på höger hand i maskinrummet. Dessa ting har nämnligen sepparat matning från batteriet.
Så om jag fattar rätt så ska jag vrida nyckeln i förar dörren samtidigt som man öppnar handtaget på passagerar dörren bak, på samma sida??

Jonas
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
näe....du håller upp handtaget på samma dörr som du vrider om nyckeln i.........enligt Hajen så ska det vara passagerardörren, fast i min instruktionsbok står det inte att det måste vara den........håller du upp handtaget och samtidigt vrider nyckeln förbi den kännbara tryckpunkten så öppnar du just den dörren....sen om man läser vidare så står det att dörren inte kan låsas på vanligt sätt utan att man måste göra samma procedur fast man då vrider nyckeln åt andra hållet......alltså upplåsningen fungerar bara på den dörr du sätter nyckeln i......
Jag kom in....via skidlastluckan och vevade ner rutan. Det var mitt batteri som dött. Varför? Ingen aning...kanske för ajg lät switchen för dimljus vara på....

Tack alla
Es
96
Eson
520i -88
Hej igen Dynamit!

Skönt att du fann mitt råd att fungera, som jag sa hade jag exakt samma fel på min bil. Lika för mig att det helt plötsligt var strömlös, hittade ingen orsak till det alls. Hmmm, teknikens underbara värld.. :) Går bilen som den skall nu? Efter det att min varit "död" så stannade ekonomi och varmmätaren. Samt att jag hade två oljeservicelampor som lyste konstant. Detta försvann dock efter ett litet tag, när backup batterierna fått lite ny kräm.

Ha det Bra!
//Eson
Tja igen.

Tack, allt fungerar nu, förrutom en varning jag fick, Kennzeichenlicht...nånting. Det skulle vara lamapan vid Regplåten, den fungerade dock utanpå bilen =)
Den släcktes dock efter ett par timmar....

Hej.
Mu
6
Mujaffa
535i -89
Jonas, prova att byta språk på färddatorn till engelska, det blir mycket lättare så. Tryck in pinnen i instrumentpanelen ca 5-8 sekunder, sedan kan du byta språk.

När mitt batteri la av gick det alldeles utmärkt att öppna med "håll upp handtaget samtidigt som du vrider om nyckeln". Jag provade bara detta på passagerarsidan (batteriet sitter ju där).

/Martin

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.