AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.027

Volvomotor i E30?

Är det stort jobb & byta bort m40 motorn mot en volvo motor i en e30??
Tänkte då på en b230et/ft......nån som gjort sådant?
Vad säger SBP?
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Skända inte Bmw:n

///Tobbe

Ps ökning hp max 20%, vrid max 10% Ds
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det lär bli till att tillverka de flesta infästningar själv. Leta passande låda, kardan m.m. och sedan för att få den godkänd så behöver du garanterat registrera den som ombyggt fordon, och för det så krävs det att man gör ganska mycket med bilen.
Det är alltså inte bara att lossa motorfästena och växellådan och rycka ur BMW-motorn och sedan sänka ner Volvomotorn och dra åt skruvarna precis.
bmwracing
För ombyggt fordon krävs mer än ett motorbyte!
En vanlig B230ft eller kanske ltt:n B230fk på 135hk ska väl inte alls vara omöjlig att besikta med.
bmwracing
Edit: Jag menar alltså att det borde gå bra med bara ett motor/växellådsbyte, utan att regga som ombyggt.
Hm....ok....ingen som kan länka till nån sida med mer info?
Har sett att en del kör med volvomotor i e30 i rally & sådana samman hang,vore kul att se hur dom löst allt.....har hört rykten att den ska finnas en e30 med b230et motor här i mina trakter,men vet tyvärr ej mer....anledningen till själva ide`n är att jag har en e30 från 88:a som karossmässigt är i ok skick,men motorn krånglar hela tiden=börjar bli ganska less på motorn!
har nån någon annan ide` annars på motor i en e30,gärna med lite mer pulver än orginal....:)
Bus-bils-planer på G........:)
bmwracing
Audi 2,2l turbofemma ihop med Volvo 240-740 diesellåda alt enbart dieselkåpan med en adapterplatta till getrag från tex Kl-racing=)
Sp
26
SpeedAbuser
BMW 323iM -86
Göransson kör ju med B230FK i sin bil, han körde tydligen turbo på originalmotorn innan men bytte till volvosnurran för att få bilen genom bes. Men mer än så vet jag inte. Killen var med i ett 6-sidigt reportage i Bilsport 4/03.
To
41
Tobbeb
328i -99
320i 2.5 -85
BLÄ!

///Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.