AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
522

diffklump E30

Rickard
Hallå!!! jag har en 320i -89! om inte jag har helt fel så sitter det vell en lamelldiff på den!! (Det har jag hört men jag vet inte om det stämmer!!! i sommras så spann det på BÅDA hjulen på torr asfalt när jag bromsade upp den! men nu när det är halt så beter den sig som en jävla 240!!! alltså spinner bara på ena hjulet!! =(((((

är det lamellen som är slut eller va är det för nå´t fel???
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej! Jag tror tyvärr inte det sitter diffspärr som standard på din bil...dock kan det ju vara eftermonterat...lyft upp ena bakhjulet...det ska inte gå att snurra hjulet om det är spärr på den...Eller...kolla efter ett gjutet [S] på ovansidan av diffhuset...(använd spegel och ficklampa)
[S]=diffspärr

7900rpm
ji
200
jimmyn
325 E30
323 E30
Min 318ik!!! spann också på båda hjulen när jag brände lite gummi med den i somras...
Rickard
jag har precis för min att jag ha läst nå´n stans att det är en lamelldiff på den som diffar till 25%!!! är det nå´n som vet om det stämmer eller???
Andreas
Lamelldiffbromsen som är monterade på vissa E30 är 25%, som jag har fattat det innebär det att bilen driver med 75% på det hjulet som snurrar lättast och 25% på det andra... utan diffbroms går 100% på det hjulet som snurrar lättast.
Rickard
jo! jag vet hur en lamelldiff fungerar men frågan är ju om det sitter en så´n på min!!! (Bmw 320i -89)
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Hänger med på samma fråga.
Går det att byta mot en diff från 325an?

Rydberg
Japp, det fungerar utan problem.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Endast M3 hade lamelldiff som standard i E30 serien. iX hade viscodiff.
Lamelldiffen fanns dock som tillval men är ganska ovanlig.
25% stämmer, även för M3.

Att det spinner på båda hjulen rakt fram innebär inte att den är "diffad". Även en helt öppen diff kan spinna på båda om det är lika friktion under båda hjulen.
Ju sämre diffdreven mår ju mer (oftare) "diffar" den.

Kiip Spiiding!
Rickard
hur vet jag om jag har det eller inte?? går det sätta dit diffen från M3:an direkt eller måste jag byta både kardan och bakaxel??
Funkar kanske att byta men utväxlingen är väldigt olika.
Skulle göra att din 320 skulle kännas betydligt slöare.
Och den skulle nog gå lika fort på 4:an som på 5:an också.
Bra för bränsle ekonomi på motorväg men inget annat.

Lamelldiff fanns som standard på 325is i USA och på de som såldes som 325i Sport i Storbritannien. Detta hjälper dock inte oss.
Spelar ingen roll iof eftersom jag har har det:)
Rickard
finns det nå´n diff att få tag på till min då?? som bara är att putta dit!!!!
Alla E30 diffar passar rent fysiskt.
Men m3 är som sagt för annorlunda utväxlad. Det gäller också e30:orna med eta motorn, men de finns inte i sverige.
Lamelldiff fanns som option till alla modeller tror jag. Kanske inte 316i och 318i men det vet jag inte riktigt.
325i har 3,75:1 eller 3,93:1 utväxling tror jag
316i, 318i och 318is har 4,10:1 den diffen är lite mindre men den passar.
Jag är osäker på 320:n fast jag haft 3 själv:) men jag tror de har 4,10:1 diffen de också.
Det finns några ytterligare utväxlingar också.
Men de ovan nämnda är lämpliga för 320:n.
Alla finns med lamell diff, 25%. Lite svåra att hitta kanske.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Kan man alltså hänga upp en m3 diff med 3,25 utväxlingen i en 325a -87 ? Hade ju varit guld om det passat "bolt on"
Det ska fungera.

Finns en 3,15 från M3 också.

Vill du ha ännu lägre utväxling så finns det 2,91 och 2,79 på 325, 325e och 325es. Närmsta land de såldes i är Danmark tror jag. Sedan tyskland så klart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.