|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har skakningar i framvagnen på min 530i -93 mellan 90-110 km/h det är inte fälgarna har jag konstaterat ,det glappar lite i ratten om man känner på den när den står still,är det nån som har en bra gissning Tack på förhand | |
|
Kan bero på många saker, men det beror inte på fälgarna säger du, bara en sak har du kollat så dom centrerar perfekt på navet, det är mycket viktigt om man ska slippa vibrationer, och när det finns många fälgar till E39 i omlopp som har 1.5 mm större centrumhål kan det vara värt att kolla, är det så så finns centrerringar att köpa hos däckhandlaren! Annars kan casterstagen (bakre övre länkarm!) och dess bussning orsaka vibrationer. Även ett kärvande bromsok kan mycket väl ge dessa symptom. Sen om styrväxeln eller något annat i styrningen glappar lite så förstärks vibrationerna ytterligare. ///Magnus |
|
|
Jag har liknande problem. Efter att bilen har stått stilla i några timmar och jag kommer upp till 90-100 så börja skaka och sedan försvinner (bara en gång) och det inte kommer tillbaka fören bilen står stilla igen i några timmar!!!! Lustigt va!!! |
|
| Sherikan. Ditt problem låter som däcken. Att däcken kanske "sätter" sig för att sedan bli bra när du kört en sväng. | |
|
det låter rimligt, men varför fenoment uppträder bara en enda gång under 4-5 sekunder och inte två gånger eller fler under en körning?! |
|
|
"team törnbo": Vad har du för dimension på fälgar/däck?? Är det nyinköpta fälgar så är det förmodligen som "E21-racing" säger att centrumhålet är större på en fälg till E39 (nya fälgar tillverkas bara till E39). I så fall måste du ha en centreringsring som du kan köpa hos de flesta däckhandlare. Dessutom påverkas bilen mycket i framvagnen om du bytar till en fälg med annan dimension samt annat ET-mått än originalhjulen. När jag hade problem med vibrationer var det däremot däcken som var boven i dramat. Mina 8,5x17" fälgar med Pirelli P6000 235/45-17 skakade som bara den runt 100 km/h. Balanserade och försökte ställa in/byta allt möjligt i framvagnen men inget hjälpte. Nu har jag bytat däcksfabrikat till Bridgestone Potenza S-03 och problemet är som bortblåst. Inte en vibration någonstans och bilen har blivit otroligt mycket stabilare att köra. Således kan alltså däcken ha en otrolig inverkan på hur bilen beter sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.