AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
554

Mina takluckor funkar ej, var börja felsöka?

Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Som rubriken lyder:
Mina takluckor är stendöda. Har kollat efter lämplig säkring, men alla verkar vara hela. Vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att jag hör nåt när jag trycker knappen rakt upp (stängning), men inget varken när jag trycker bakåt eller framåt.
Det bör väl sitta dubbla motorer och att båda dessa går sönder verkar för mig otroligt. Jag vet dock ej om det sitter dubbla motorer, men jag gissar på det.
Har varit med om att strömställare (knappen) gått sönder förr, men jag tänkte kolla om nån av er har nåt hett tips att ge? Knappen ser ju likadan ut som på en sedan, men frågan är om det är samma?
Tacksam för tips och råd!
/Kidde

BMW - the ultimate drug...
Ha
39
Hansson
540 Touring -97
520 -94
Hej Har du haft batteriekabeln av så
måste du nolla minnet. tryck knappen rakt upp
10sekunder sen bör den funka.

//Henke
Ki
620
Kidde
Är det nåt speciellt bara för takluckorna?? Allt annat fungerar nämligen klanderfritt i bilen.
Ska testa!
Tack!
/Kidde

Har haft detta problem själv när strömmen brytits av olika anledningar (bränd säkring till luckan, batteri byte)
Det fixade sig genom att "skruva" luckan manuellt fram och tillbaka med hjälp av en insexhylsa (vid motorn till luckan) Anledningen skulle vara att det sitter någon form av kännare till luckan som "flippar" när strömmen bryts. f-n vet men på min bil har det funkat.

(Har dubbellucka)

Det är roligare med sex......hjul alltså ;-)
Ki
620
Kidde
Läste precis i instruktionsboken (kom på att det kanske kunde stå nåt i den).
Där står det att man bara får stänga luckorna manuellt, inte öppna dem.
Det stod också nåt om 10 sekunder, men jag fattade det som att det var när luckorna var öppna. I stängt läge skulle man bara trycka till på kanppen, men jag ska ut och prova lite senare om jag kan få liv i dom.
/Kidde

Jag kanske ska förtydliga lite. När jag skriver "skruva" så räcker det med ytterst lite förflyttning av luckan, i princip syns det inte på luckan, men som jag skrev innan "på min bil har det funkat"

Det är roligare med sex......hjul alltså ;-)
Ki
620
Kidde
Har nu ndersökt det hela lite mer och just nu så önskar jag att jag bara hade det låtit vara...
Testade att hålla knappen intryckt uppåt och då började det låta lite om motorn/motorerna. Öppnade den bakre luckan och stängde den igen. Funkade perfekt!! Öppnade den främre ca 1 dm och tyckte att jag var nöjd med resultatet. Nu går fanskapet inte att stänga. SUCK!! Går inte att öppna mer heller. Luckan förflyttar sig ca 1 cm om jag kör bakåt, sen tvärlåser den. Efter det kan jag bara köra fram samma bit innan den låser igen. Kollade boken igen och gjorde som det stod om manuell stängning med insex. Bakåt går det ruskigt trögt, men den flyttar sig i alla fall. Stänga är omöjligt!!
Vara bara att köra ut bilen till jobbet så den får stå inomhus inatt. Mitt garage är ockuperat av virke till en bod jag håller på med.
Ska be meken på jobbet kolla på det imorrn, men jag skulle verkligen behöva svar på om det sitter en eller två motorer till luckorna. Med min vanliga otur så är det säkert inte motorn/motorerna som krånglar utam man måste säkert riva ner hela innertaket och allt annat som sitter i vägen...
Please, mere hjälp önskas!!
Tack!
/Kidde

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.