AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.494

Kan man polera bilen utomhus ?

Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Tänkte polera bilen på lördag, tycker ni att man göra detta utomhus, eller är det för mycket damm och annan sk#t ute ??

Tänkte även passa på att fråga vilken storlek på insexnyckel man behöver när man skall byta skivorna fram ??
7 mm insex brukar det vara till bromsok på såväl BMW som VAG ( skivan sitter med 6 mm om jag inte missminner mig

Tvätt/polering/vaxning i direkt solljus rekomenderas INTE möjligen en jämn gråmulen/molnig dag

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Hur är det att köra polermaskin utomhus då? Ingen höjdare?

Jag har nämligen svårt att få tag på ett ställe där både jag kan tvätta bilen samt maskinpolera inomhus.

///Foppa
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Foppa, precis samma problem för mig, men jag satsar nog ändå på att köra med min Turtle-maskin utomhus på lördag, var ju skönt att det kom lite regn och sköljde bort en massa damm !!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Olika polermedel/vaxer är olika känsliga för bearbetning i solsken.

T ex är Sonax Professional (som är vattenbaserade) lätta att jobba med, även om det är solsken ute.

Däremot är vissa andra polermedel/vaxer känsliga för det och då kan det bli flammig lack.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Bistec: Visst är det trist att man har begränsade tillgångar till att vårda och meka med bilen då man bor i lägenhet? :(
Jag vet inte om jag vågar köra maskinen utomhus.

Tänker försöka ragga nåt garage där jag både kan tvätta och polera. OKQ8 är bara att glömma för min del för att det sprutar vatten från övriga bilar eftersom det är bara väggar som täcker 75% mellan varje bil. M.a.o. blir min blöt och att maskinpolera på en blöt bil är nog ingen höjdare :)
Dessutom har dom nog inget 220 volts uttag där.

///Foppa
Försök få tag i ett garage som du kan låna en dag...
Polare, föräldrar, föräldrars polare, kollegor, kollegors polare, gamla klasskamrater, lumpapolare, lagkamrater mm.
Någon måste ju ha ett garage som du kan låna.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Har ett garage själv (bor i villa), men det brukar bli så vansinnigt trångt att köra dära inne, dessutom är ljuset klart bristfälligt !!
Ta en sida i sänder..
Parkera nära den ena väggen och gör allt klart på andra sidan, flytta sedan bilen till den som är klar.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Alpina82
Ett råd är att inte göra det utomhus! Jag pratar av egen erfarenhet!
När jag hade Alpinan stod vi utomhus och det var rätt varmt och solen sken, men vi ställde bilen i direkt skugga och när vi var klara var den kanon men sen på kvällen kunde man dra fingern längst lacken och det såg ut som den blev helt repig, den blev också riktigt flamig!
Så jag fick lämna in den för att få polerat upp den!
Det misstaget gör jag aldrig igen! Nu ska jag lämna in min på Ditec behandling nästa vecka!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har som sagt provat att använda Sonax professional (de svarta enlitersflaskorna) och det fungerar fint även i solsken (det står även på flaskorna att det skall funka)!

Vanligaste orsaken till att lacken blir flammig är nog att den inte är riktigt rengjord innan den vaxas.
Använd bra cleaner/polish innan vaxningen så brukar det bli bra.

Röda och blå lacker är oftast extra känsliga för flammighet.

Men som sagt, det finns vissa vaxer (oftast de petroleumbaserade) som ger flammig lack om man vaxar bilen när solen värmer upp plåten.

När man lämnar in bilen för lackbehandling är den stora förtjänsten och det man betalar mest för, just en gedigen polering.
Själva lackförseglingen är förhållandevis billig och enkel att lägga på när väl poleringsarbetet är gjort, enligt de rekondare som jag har pratat med.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan: De mest kostnadseffektiva om man inte har en egen bra polermaskin, är att lämna in bilen för polering/vaxning hos en välrenomerad polernisse för 1200-1700 kr oxh sen köpa/applicera lackskyddsbehandlingen själv. Autoexperten säljer bland annat Lahegas BrighGuard Länk som är riktigt bra enligt tidigare erfarenhet.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Jag kör med Brightguard och har bra erfarenhet.

Angående polering utomhus: Jag polerar i princip alltid utomhus - dock alltid i carport i skydd av solen. I mitt fall är bilarna också ganska bra skyddade av vind och kringfarande damm och grus.

Jag polerar gärna bilen direkt efter tvättning, men ser gärna att bilen torkar till innan vaxning - det är så lätt att vattendroppar från lister etc förstör slutputsen. Då får man vara försiktig så att inte ev förvaring över natten gör att smuts virvlat in på bilen. Men denna risk finns ju även om man tvättar i tvätthall och skall köra till ett garage.

Det gäller att noga inspektera lacken före polering och dessutom ofta kolla polerrondellen och rengöra den med en kniv eller dylikt.

Lycka till,
PTR

Stackens bilvård: Länk
man ska INTE polera eller vaxa bilen i solljus och det måste vara över +10 celcius ute!

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
PTR:
Om man läser på Lahegas hemsida om Brightguard-systemet så står det att återbehandling bör ske med 12-månaders-intervall.
Min fråga är om detta räker om man använder avfettning/högtryck ofta för att slippa gå på bilen med svamp, Eller är det så att Brightguard systemet är känsligt för avfettning mm?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.