AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.373

E36 328 dåligt bottendrag & orolig tomgång = kass luftmassemätare?

hej, min 328 har plötsligt fått lite sämre bottendrag samt att tomgångsvarvet hickar till nedåt någpn gång i minuten. Annars är allt som vanligt. Har läst av alla felkoder hos BMW men de hittar inget... Bytte en optisk givare till kamaxel för ca 2 år sedan när jag hde nästan samma symptom, men det gjorde utslag på BMW:s dator...
Funderar på om det kan vara luftmassemätaren eller Lambdasond? Nån som har tips?
Har rätt liknande symptom på min 328 E46. Inga felkoder, men jag har konstaterat att den gick betydligt bättre efter service så jag antar att det är någon inställning som är mindre än optimal pga småkonstiga sensorvärden. Den går bra i några dagar, sedan blir den trött. Förutom klart sämre bottendrag går den också märkbart sämre på riktigt höga varv (över 5500 rpm).

Har du provat nollställa inställningarna genom att koppla bort batteriet för 10-15 min ? Jag har tänkt göra det men har inte orkat ännu, min lathetströskel är rätt hög :)
Da
3
Dannne
325i -92 "rieger"
mestt troligt sitter felet i lamdasonden ....har haft exakt samma symtom!!!
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Lutar åt lambdan, det du beskriver har företagets volvo som symptom, den kan inte hålla tomgången när den börjar bli varm men inte släppt chocken än. Då går den nästan ner till 100 varv samt att lambda lampan tänds på den..

Just a hunch..

Mvh Vyper
Ol
156
Old
328i -95
Har precis samma problem. Varv räknaren dyker ner var 15s typ och sedan "darrar" bilen till, efter det blir allt vanlig igen.

Nån som har löst problemet? I så fall hur?

Undrar också vid vilket varvtal tomgången ska va på?

"First listen then shift"
M3
22
M3Carl
325 -86 (SilverPilen)
Min 323a från 86 gick väldigt dåligt för ett tag sen. Motorn hostade och att gasa var en pina då det inte gick att accellerera utan ryckningar och stötar. Jag gick igenom motorn och såg att gummi-bälgen som sitter från luftmassamätaren var trasig. Gummibälgen hade torkat och spruckit på vissa ställen så den drog tjyvluft och blandningen luft/bensin blev inte som den skulle vara. Köpte en ny gummibälj (kände att det var säkrast att köpa en ny gummi deltalj så man slipper gammalt slitage) för 178:- hos BMW och sen gick bilen bra igen.

Nu på senare tid har jag märkt att när man har gasat lite och motorn går ner på tomgång så går varvtalet ner till typ 500 och sen upp igen till runt 800. När man har kört hårt blir symtomen värre och ibland stannar bilen då varvtalet går ner på 0.

Nån sa att det kunde bero på smuts på insidan av gummibälgen eller där gummibälgen slutar i insuget. Har inte testat att rengöra än men det kanske kan vara en idé?

Mvh,
/Carl
dw
119
dwedin
318i Touring -00
Kan kanske verka lite långsökt, men kontrollera så att oljestickan sitter ordentligt nertryckt och inte glappar...
Systemet skall vara slutet, annars kan tomgången börja spöka och man upplever att bilen går orent på tomgång...

Lycka till hur som helst!
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
En uppdatering av motorprogramvaran kan hjälpa. Gjorde det i våras på min bil, och då blev det lugn och fin på tomgång, samt bättre på högrevarv. BMW tar ca 500 SEK för detta uppdatering.

Kan ju vara något annat. Men kanske är värt att testa före man börjar riva för mycket.

mvh
Kristian
Ol
156
Old
328i -95
Ska lägga uppdateringen på minnet.

Har också kollat oljestickan, men den sitter som den ska.

Ma
16
Martin 325 TDS
Bmw 325 tds 1997
Jag gissar att på massemätaren, har nyligen haft samma symtom på min 325 tds, min var alles orkeslös och vandrade lite på tomgång. dom är rätt dyra mätarna så du skulle kunna pröva spola ren mätaren med hettvatten för det behövs så lite skit för att det ska ge fel värden.

Disel RÖKK!!
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Hmm

Kan vara en tändspole som hatar värme också, symptomen är lika... Dåligt bottendrag (Motorn verkar bara morra högre men det händer inte mycket) samt tomgången är dålig sporadiskt.. (Tänder fel)

Vet inte men, tyvärr så kan det vara det. Verkar ha det besväret nu o tror jag har löst det..
Ol
156
Old
328i -95
Tändspole?

Är det dyrt att byta den?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tändspolarna kostar ca 850kr/st.
Finns sex stycken så det kan bli dyrt om alla måste bytas...

Själva bytet är enklare än ett tändstiftsbyte!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ol
156
Old
328i -95
Kan man ta reda på vilka som skall bytas då?

Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Man kan lämna in bilen på en BMW verkstad, de kopplar då upp bilen till en dator o den talar om det mesta tydligen, tändmissar på olika cyl.. när hur länge. lamda sensor värden, luftmassemätar värden etc..

Kostar 500..

Annars gör du som jag.. köper en från en jysst bilskrot.. Min kostade 335 spänn, sen shiftade jag runt.. Tills det fungerar.. Mitt tips är att du gör det när det är varmt ute för tändspolar fungerar skit när de blir varma eller man kört hårt, ställer bilen och sen försöker starta efter 2-3 min igen.. Då kan det vara jobbigt att starta bilen..

Lycka till.
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
!!En update!!

Det där med att bilen var svårstartad efter en stund var inte tändspolefel för min del, det var vevaxelgivaren som var sjuk..

//Vyper
Visa användare
42
Lippen
BMW 325i -92
En till update vill ja ha =)

Nån som löst problemet?

//Mvh Lipp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.