|
|
|
|---|---|
|
Nån som vet hur man får kablarna "genom" baksätet på en sedan 320 -97:a? får bort sätet men inte ryggstödet har ingen skidlucka eller dyligt heller.. finns det något befintligt hål man kan använda sig av? // johan | |
|
Ibland är det ett par lösa bitar av ryggstödet längst ut på sidorna över hjulhusen som går att ta bort. Ofta går kablarna över hjulhusen och bakåt, försök kolla på redan befintliga kabelstammar. Det brukar sitta öron i nederkant på ryggstöden med fästskruvar, de skall synas när sätet är ur bilen. När dessa är lossade kan man oftast skjuta ryggstödet lite uppåt och haka av överdelen. Detta är generellt, kan inte svara säkert på om din bil har samma konstruktion. FP |
|
| Ryggstödet på E36 får du bort genom att föra ner en lämplig kil alldeles bakom ryggstödsdynan, i överkant alldeles utanför nackstöden, och bända loss ryggstödet. det krävs lite kraft, men har du ett lämpligt verktyg och tar det försiktigt så skadas inte klädseln. Ryggstödet sitter bara med "snäppfästen", fast rätt rejäla, samt i hakar i nederkant, som du bara lyfter bort dynan från, när väl snäppfästena i överkant lossnat. Därefter hittar du till exempel en kabelstam som går högt uppe på bilens vänstra sida och ut tillbagagerummet ovanför stötdämparens övre fäste. I den genomföringen går det att pilla i några extra kablar. Det finns säkert en motsvarande på höger sida. | |
|
och, tack för svaren, ska ut och testa i eftermiddag. //johan |
|
|
Säkert att man inte börjar nerifrån? Jag har som sagt inte testat just i E36, men funderar på vad som händer med ryggstödet vid en kollision? Om ryggstödet väger sådär 15-20 kg så blir det lätt hundratals kg osv, brukar inte vara snäppfästen till dylikt. Ursäkta min tveksamhet... FP |
|
|
En klart rimlig tanke folke. Jag har demonterat ryggstöd ett flertal gånger på E36 och det har varje gång gått att göra på detta sätt. Jag har dock inte krockat i någon E36, så vad som händer i dessa situationer vet jag inte. Det är möjligt att bältena håller fast sätet vid en krock, om ingen sitter i dem. PÅ E36 sitter ju övre bältesfästet in mot mitten av baksätet (vilket gör det lite trixigt att lirka ut ryggstödet). Det räcker antagligen för att hålla ryggstödsdynan kvar vid en krock, även om den kommer loss och ingen sitter i baksätet. I vilket fall bör man ta loss själva sitsen först, eftersom det är lätt att skada den om den är kvar när man tar bort ryggstödet. |
|
| Det skall sägas att snäppfäste kanske inte riktigt är rätt beskrivning. Det rör sig om ett kraftigt metallfäste, men det monteras på samma sätt, man bara trycker hårt, resp. drar hårt för att montera/demontera. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.