|
|
|
|---|---|
|
Tja, Jag har fått ett lätt irriterande problem på min 323:a E21:a (-79), den förlorar tändningen eller tändpulsen till tändspolen när den blir varm verkar det som.... bilen kan starta jättesnällt o bra när den är kall, när den däremot börjar komma upp i värme så kan man ligga på kontant varvtal, men varvräknanren får hicka och kan falla 1000 varv för att sen hoppa upp igen ett flertal ggr....efter ett tag så dör sen bilen.....sen kan man vänta tills bilen blivit kall och då kan den starta utan problem igen.... Har rykt mitt hår och kollat dom jordpunkter samt mätningsspänningar jag kommit på utan resultat.... Finns det nån som har nån idé på vart man kan kolla? har hallgivarn i fördelarn fått ryck? matningen av jord till hallgivarn? tändmodulen? Är glad för all hjälp eller alla ideer jag kan få.... Tack på förhand, Mattias Är det | |
|
fördelare / rotor |
|
|
Finns 2 saker som kan påverka: Antingen tändmodulen eller hallgivaren i fördelaren! Båda kan reagera så när dom blir varma, troligast är nog tändmodulen, men inget säkert......... Har lite såna delar sparade om du behöver! ///Magnus |
|
|
Tack för alla svar och ideer...... Tänkte dela med mig av erfarenheterna lite..... Då BMW ville ha 6500 för en ny tändmodul och mekonomen 8500 så kändes det inte så aktuellt o testa att byta den som första grej....verkar som den var inbyggd i styrenheten till tändningen...baah... Mätte iaf upp den induktiva givarn i fördelaren och värdena kändes inte riktigt som dom skulle....hade från runt 500 ohm vid stilla stående fördelare och steg till 600 när man snurrade på fördelaren.... bytte till en beggad fördelare idag och nu verkar problemen vara borta.... värdena på den beggade låg på 1050 vid stilla stående och steg till 1200-1300 när man snurrade på den.... Hoppas att "turen" håller i sig... Mvh Matte |
|
|
Då har du nog hittat felet tror jag, hallgivaren kan reagera så när den blir varm! ///Magnus |
|
bmwracing |
Jepp, motståndet i impulsgeneratorn ska ligga på mellan 1000-1200 Ohm!=) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.