AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.255

Laddningslampan fungerar ej/död

ja
135
jawen
BMW 750 -90 AL
Hej alla

Fick under körning i torsdags problem, jag var på väg & hade självklart en tid att passa, först började varvräknaren fladdra sen hastighetsmätaren & sluterligen även tempmätaren & då dog bilen.

Jag förstod att batteriet var slut, och eftersom jag visste att det av tidigare ägaren var ett felmonterat mindre 55 A batteri som satt i, och dessutom ändå hade tänkt att ersätta det, Så ringde jag min far och bad honom och åka förbi & köpa ett 85-100 Ah batteri som passade BMW 750.

Farsan kom & jag bytte batteri, bilen startade direkt så jag betalade honom glatt och åkte hem igen, för att firman jag skulle till hade hunnit stängt :-(.

Nästa dag satte jag mig glatt i bilen för att återigen åka och hämta min projektor som hade varit på uppdatering, denna gång kom jag nästan ända fram !!!!!, sedan dog bilen igen, nu med mycket kortare varsel ( hann precis få bilen åt sidan ).

Insåg att jag aldrig skulle hinna dit innan dom stängde, vart också förbannad så jagringde en taxi, och åkte till OK & köpte det billigaste batteri dom hade.
Monterade det & åkte hem.

Har idag kollat lite på det & inser att min batterilampa varken lyser vid bara tändning på,eller vid start , den är helt död ??.

Befarar laddningsrelä't kanske är slut, men undrar om inte laddningslampan ska lysa ändå ?.
Är det som på många generatorer att laddningsrelät sitter med 2 st skruvar på generator'n ?, eller är detnågot inbyggt ?.

Måste man ta loss generatorn för att byta laddningsrelä ?

Kan det vara något annat som spökar ? ( läste något inlägg av Hasso, men greppade inte riktigt det med blecket )

Tacksam för hjälp & förslag

MvH Jawen

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Förut? var det ju så att om laddlampan var paj så fick inte batteriet nån laddning från generatorn, kan ju även vara kolet som är slut...

Du sparade väl ditt nya 85-100Ah-batteri hoppas jag? Bara att ladda upp så är det som nytt igen.

Mvh
ja
135
jawen
BMW 750 -90 AL
Tjena rob

Iofs är bilen från -90, men att den inte skulle ladda för att batteriladdninslampan är trasig verkar minst sagt oklokt ( men man har ju varit med om värre ).

Självklart sparade jag nya batteriet, det är nyladdat & fint, men jag vågar bara åka korta sträckor nu när den inte laddar ( 3-4 mil ).

Jawen

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
jag har inte erfarenhet av bmw750 när det handlar om just det felet , men ALLA andra bmw jag lagat det felet på så är det så at t laddlampan MÅSTE lysa när du slår på tändningen annars skall inte bilen ladda då signalen till laddningsregulatorns ON (det är en halvledare och inget relä) går genom laddlampan.

om inte lampan fungerar laddar inte bilen oavsett om allt annat är helt. så har det iaf. varit på andra bmw.

om du inte har något annat för dig och tycker att det vore tråkigt att sänka bilens prestanda genom att koppla på en släpvagn med 200 st batterier så kan du ju alltid MÄTA den blå ledaren på generatorn , den kommer från laddningslampan och skall vara SYSTEMSPÄNNING när motorn går , annars öppnar inte regulatorn och bilen KAN inte ladda. har du inte systemspänning där så vet du vart felet sitter , annars kan kolen va slut , ta bort och titta.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr är laddningen till batteriet beroende på om lampan är hel eller inte (iaf om bilen inte har multiplex), min billärare garanterar det... =)

Mvh
Paap Reeder
Hej jawen!

Laddspänningen över den extra polen till vä framför torpeden skall vara minst 14 volt om batteriet är urladdat och generatorn laddar OK.

"Det jävliga är" att generatorn måste ut för att du skall kunna komma åt laddregulator och kolbrygga.

Bara att riva: fläkt + vindtunneln + litet mera "skit i kring".

Sätt en masoniteskiva för kylaren ty...... när du fiskar upp generatorn är det trångt och du kommer att stuka till al-lamellerna i kylaren.

När du har loss generatorn (och tänker behålla bilen) så tycker jag att du bör byta båda lagren samt låta svarva ner kollektorn ty det är mycket el som skall produceras till en 750 så generatorerna får jobba mycket och tar stryk.
Min gen hade gått 17 000 och spåren i kollektorn var minst 2 mm djupa.
Jag totalrenoverade min (ca 1200:- för kollektor+lager+laddrelä).
Jag har en ytterligare nyrenoverad "på hyllan" om du skulle behöva.

När du monterar så sätt en bit myggnät i luftkylröret så att dubb från framförvarande inte direkt via luftintaget på spoilern kan hamna i just kollektorn.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
...... börja givetvis med det som övriga säger .... att kolla laddlampan.
No light - No current!
MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Laddningslampan måste lysa vid tändningspåslag, för att generatorn ska ladda, tändningspänningen går över lampan för att ge fältlindningen i generatorn magnitisering. Så är det i de allra flesta fall och typer av generatorer, finns undantag.
Man kan få generatorn att ladda även utan lampa i vissa fall, om man varvar motorn högt upp i 3500-4000+ så kan generatorn självmagnitisera sig och ger då normal laddning tills du stänger av motorn och generatorn stannar (överkurs).
Lyser lampan normalt vid start och slocknar och generatorn ändå inte laddar, så är det oftast kolen som är slut, ger inte någon laddningsfelinikering så att lampan tänds.
Tänds laddningslampan är det oftast diodfel, jordfel, fukt-överledning mm.
Hur man picklar bort generatorn har Paap redan beskrivet för det har jag ingen aning om hur man gör på en 750 (tror inte jag vill veta heller :DD)

///MVH Hasso
Länk
ja
135
jawen
BMW 750 -90 AL
Hej alla & tack för svaren.

Har nu demonterat instrument-paketet, och provat att bytt med en fungerande lampa men det blir ingen skillnad.
Den är stendöd & verkar inte få ström, jag tittade även på hela kretskortet om man delar instrument-paketet, men där var det teknologi som inte sa mig någonting.

Om man följer sladdarna från generatorn så går det en grov & en tunn blå, 10 cm ovanför generatorn går dom även ihop med 2 st kablar från oljetrycksensor'n.
Dom 4 kablarna går sedan längs blocket i en plåtskyddad profil, för att sedan dela på sig så den grova är infäst strax under starthjälputtaget på +, & dom andra 3 går in i en skarv.

Jag har även tagit bort plasten som täcker "värmeventilerna/solenoiderna" för att komma åt den skarven där 3 st kablar går ihop & mät dom.

Det är ingen spänning i avstängt tändningsläge, men sätter man på tändningen så kommer det 12 volt i alla 3, allså också i den blå'a som går ner till generatorn.

Jag blir inte klok på hur den här modellen fungerar när den laddar, men det verkar som att en grov kabel också vid uttaget för starthjälp, går rakt in i torpeden för att fortsätta direkt till batteriet.

Har ingen aning om varför laddningslampan är helt död ( lampan är hel ) men lyser inte i något läge ??, sedan om det har med laddningen att göra kan jag inte svara på.

Tacksam för mera råd.

Mvh Jawen

Ke
9
Kerberoz
316i -93
Tjenixen
koppla bort kablarna som går in till generator och kolla så att dom är hela och rena... På min smälte plasten runt kabeln och isolerade. Om detta inte löste problemet kolla så att jordkabeln är Ok.. brukar sitta mellan generatorn(undertill) och ett motorfäste.
Du kan mäta om den laddar. koppla in en multimeter på batteriet. laddar den inte ligger det på 12 volt och när den laddar skall det ligga mellan 13-14 volt... Lycka till .
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
I generatorn finns ett fjädrande bleck, som ska ligga emot en metallyta på kolhållare/laddningsregulatorn.
Är detta bleck ärigt, eller fjädrar dåligt, så får laddningslampan ingen kontakt med fältlindningen i generatorn och lyser ej vid tändningspåslag. Det är i bland lite knixigt att komma åt att byta laddningsregulatorn och då kan detta bleck hamna fel, och du får ingen laddlampa att tändas vid tändningspåslag och ej heller någon ladddning.

///MVH Hasso
Länk
ja
135
jawen
BMW 750 -90 AL
Hej igen alla, och tack för alla råden.

Jag tröttnade i förrgår och demonterade generatorn, väl lös så klyvde jag hela generatorn.
Och se där lindningskoppartråden från inre roterande lindning upp till kollektorn var helt av på ena sidan och skadad på andra !!.
Stenar har alltso kommit in genom luftkylningen, och slungats runt där inne tills lindningstråden gick helt av, tycker det är pinsamt dålig lösning av BMW.

Så jag skalade lite på lindningstrådarnas bägge ändar och lödde dit en ny lindnings-snutt, samt förstärkte den lätt skadade, avslutade med att smälta på ett tunt plastlager över dom känsliga lindningstrådarna, som fortsättningsvis skyddar lite bättre.
Satte även dit ett filter i plastgenomförningen i luftkylningen så att det inte kan komma in större partiklar längre.

Generatorn laddar fullt igen och är som ny ;-).
Så tack alla för förslagen & trevlig helg

MvH Jawen

Paap Reeder
Hej jawen!

Grattis!
Ytterst roligt med sådana lyckade mek. När man riktigt känner att det rinner ner slantar i börsen som från en enarmad bandit med jackpot när man lyckas fixa ett fel själv!

När jag bytte kamkedja så var jag tvungen att lossa även min nyrenoverade generator.
Vad låg det i luftröret framför mitt myggnät??? jo ett dubb.

Förstår inte hur det är tänkt att fungera utan ett "galler" eller dylikt som skydd gör generatorns kollektor .... ty det är där allt skit till slut hamnar.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.