AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
907

hög hc halt

Se
41
Sebb
518 -90
besiktiga bilen i dag sket sig ordentligt. hc halten var 214 på vanlig tomgång. på förhöjd tomgång så var det inga problem.
vad kan det va? olja oljefilter är precis bytt. besiktinigsgubben tyckte den bludrade lite på tomgång att den i såfall får för mycke bensin på tomgång. går det ens attt justera tomgången på en bil med insprutning?

sebb
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Ser att du har en M5... Sök efter inlägg om det på forumet. Efter vad jag läst mig till så ska man köra motorn rätt hårt innan man gör avgasundersökning. Ska tydligen vara typiskt för M-bilar...

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Visa användare
175
Nibban
Åpel kadett -79
Tjena!

Jag hade oxå hög hc halt på min, bytte både olja å
lamdba (stavas de så?) kontakt men de hjälpte icke.
Fick byta katalysatorer!!!!!
Inte så jävla billigt!!!! typ 13000:-

///M5-POWER
Se
41
Sebb
518 -90
varmkördes ordentligt gjorde jag och besktningsgubben också för den delen. har sökt en del men har inte hittat ett svar. om det varit katalysatorern så borde värdena på den förhöjda tomgången också vara för höga. funderar på om det kan vara tändstiften, bilen surade ner sig och gick bara på 5 några gånger i vintras när den kördes in ur garaget.

sebb
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Hur var lambda värdet? Var det för lågt går bilen fett.

Mr C
Se
41
Sebb
518 -90
lambdan låg på 0.99 så den var ok. HC var det enda värdet som låg ordentligt fel, CO låg på 0.6 så det var ju inte så mycket
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Någon spridare som läcker kanske?

Mvh
Paap Reeder
Hej!

En keramisk kat rensar ca 200 ppm. (Mina försök har visat det). Har du 215 i HC betyder det att det går in kanske 500 ppm i katten.

HC är oförbrända particklar.

Sådana kan uppstå om en spridare läcker men då åker även CO upp.
Högt HC men OK CO tyder enligt min mening på att den eldar olja.... i en eller flera cylindrar.

OBS detta är bara mina teorier och erfarenheter från min M70.

Kanske finns andra förklaringar.

Bra är dock att börja med en mätning på uttagen på grenrören så du får "okattade" värden att utgå ifrån.

Sedan får man koppla ur en spridare och ett stift i taget för att hitta vilken cyl av de tre på resp grenrör som är boven.
(Fast på M5:an kanske det sitter extractorrör och då blir det värre)

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.