AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
975

Olja i vxl låda / bakaxel ??

Stefan.P
Skulle byta olja i vxl-låda samt bakaxel. Har läst att ett "vinande" ljud skall minska då. Men vad skall man ha för olja? Enligt BMW är det deras specialolja som gäller. Går det inte lika bra med vanlig växellådsolja etc?
BMW-Yoda
Det står i instruktionsboken vad det är för specifikation på de oljorna. Båda finns på OK/Q8. Ang det vinande ljudet kommer det inte att försvinna med ett oljebyte. Bytesintervallet bakaxel är 3000mil, lådan kommer jag inte ihåg men det står i instr.boken. Du kan även köra vanlig motorolja i lådan, dock ej i bakaxel.

BMW-Yoda
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Varför köra med vanlig motorolja i växellådan ??????
Stefan.P
har ej någon instruktionsbok... vad e det för olja som gäller??
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bland annat funkar Mobil Gearlube VS600 (utan diffbroms) eller VS500 (om du har diffbroms). Finns ett antal andra fabrikat som har godkända (enl. Bmw) oljor också, som jag inte kan namnet på. Går du in på ex. Mekonomen har dom en lista över bilmodeller och vilken olja som passar till vilka bakaxlar osv.

Mvh
Anders S.
BMW-Yoda
Halloj.
OK/Q8 har också sådan katalog. Om det skulle vara lättare. Deras oljor duger också väldigt bra. Inte för att dissa Mobilprodukter. Dom är djävligt bra men ack så dyra, och det är lite bortkastat tycker jag. Varför hälla motorolja i lådan? Jo för att den uppfyller kraven med råge. Dessutom blir det lite mer lättväxlat i kylan + att det är billigare.

BMW-Yoda
Stefan.P
Okaj grabbar!
tusen tack !!
Ma
17
MangeZ3
Z3 2.8 coupé-98
Gör som du gjorde med Volvon stefan, kör med spillolja!!!
Stefan.P
Ahh! har man ont om olja.. fyll upp med vatten!
Volvo e en sak.. kan man köra 2000 mil med utan olja..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.