AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.389

Hur fylla på servoolja i M3 E36?

Jag behöver fylla på servoolja i min bil. Är det någon som gjort detta själv och vet hur man bäst kommer åt för att fylla på? Ska man montera bort luftburken först eller ska man använda en slang och en tratt. Den som har erfarenhet av detta, skriv gärna hur ni gjorde.

Jag har sökt efter en beskrivning men hittade inge klockren sådan. Vissa nämner att man måste montera bort hela insuget(!) och andra förordar slang-principen. För att undvika jobbiga konsekvenser av "trial and error"-principen så gör jag gärna rätt från början.

När man väl fyller på, hur ser man om det är rätt nivå? Finns det en indikator eller ska man bara gå på känsla?

Många nybörjarfrågor kanske men det är ju lite klurigt att fylla på servoolja just på M3:orna...

Jens
Tratt med slang är klart enklast. Det finns en nivåsticka i locket på behållaren. Nivån skall vara mellan markeringarna när motorn är igång, kan stiga lite när man stänger av motorn.
Tack för det snabba svaret! Du kommer möjligtvis inte ihåg vilken olja man ska ha? Det kanske står på locket förresten.

Jens
Det ska stå på locket. Det är svårt att säga annars, för det verkar kunna skilja från bil till bil. Kanske beroende på vart den är såld.
Ok, då ska jag kolla det. Tack för hjälpen!

Jens
Visa användare
52
Arrow

1802 -72 Blivande busbil.
Z3 2,8 us-imp.
Har du en importerad bil så är det oftast ATF-olja, annars är det Pentosin 7S eller 11S..

// Oscar
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Montera bort luftburken tar typ 5 min fyller du för mycke så trycker du ut olja med fula fläckar på asfalten som följd =)

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Nu har jag äntligen tagit mig tid att kolla nivån på servovätskan. Det står "ATF oil only" på locket och vätskan var rödaktig så det verkar vara ATF i den. Däremot tyckte jag det var svårt att avgöra nivån. Vid avstängd motor är nivån så att "stickan" precis räcker ner så att den får lite vätska på sig. Är det för lite vätska då?

Jens
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Då är det för lågt, du måste fylla på. Men om du köper atf-olja hos BMW, så är där en pip (ett plaströr, ca 8 mm diam) på korken till flaskan. Bara att ta en slang som passar så blir det inget spill. Fyller du upp till max-strecket när motorn står still, blir det rätt nivå.

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Tack Frazze! Det blir en tripp till BMW på lunchen imorgon och köpa ATF-olja då!

Jens
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Ursäkta men har för mig att det var 2 olika nivåer för kall o varm olja... rekomenderar att du kollar i bruksen... i fall oljan är kall ska den vara på lägsta nivån....

Olika bud alltså. Jag har letat i instruktionsboken utan att hitta nåt om hur man fyller på servoolja, varken vilken olja det ska vara eller vilken nivå som gäller vid startad/avstängd motor. Däremot står det "ATF oil only" på locket till påfyllningen och oljan/vätskan i behållaren har en rödaktig färg, därav drog jag slutsatsen att det är ATF-olja i den.

Det finns två streck på "stickan". Du menar alltså att det ska vara en lägre nivå när motorn är avstängd och vätskan är kall? På ett sätt så låter det ju logiskt men samtidigt så vet jag inte hur servon fungerar, om den är som motorn som bygger upp ett oljetryck eller om den "suger" åt sig olja när den är i gång. Du får gärna förklara varför nivån är lägre när motorn är avstängd.

Tacksam för all input jag kan få i det här ämnet eftersom jag är fullkomligt novis!

Jens
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
2 nivåer??
Det står ingenting alls om servooljan i bilens instruktionsbok. Det blir till att kolla i en rephandbok. Jag har bentley-manualen över E36 och i den står det så här:

Power steering system, bleeding and filling:

1. With engine off, fill power steering fluid reservoir with clean fluid. Fill level to MAX on dipstick.
2. Start engine. Slowly turn steering wheel from lock to a minimum of two times.
3. Turn engine off and check fluid level, adding fluid if necessary.

/ Mvh Ferenc
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Punkt 2 ska vara "from lock to lock a minimum of two times"

/ Mvh Ferenc
Nej, jag hittar heller inget om servooljan i instruktionsboken.

Kan den beskrivningen från Bentleys vara för byte av all servoolja eftersom punkt 2 beskriver hur man luftar ur? Jag ska bara fylla på lite olja och då borde man väl inte behöva lufta ur systemet?

Nu har jag i a f fyllt i ett par deciliter så det kommer upp till översta strecket på stickan och servon verkar fungera som den ska.

Tack för hjälpen!

Jens
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
*Park the vehicle on level ground.

*Set the steering wheel straight-ahead.

*The fluid should be checked with the engine running at idle speed.

1: Start the engine and dip the fluid with the reservoir cap/dipstick (rest the cap on the the filler neck, do not screw it fully into position). The fluid should be between "MIN" and "MAX". When the engine is stopped the level may rise above the "MAX" mark.

Så då vet vi exakt hur det ska va... =)

Var så god...

Mr Vanos; Jag var ju tvungen att kolla nivån med motorn avstängd tyvärr eftersom den inte kan vara igång när gummibälgen mellan luftburken och insuget är avmonterad. Gummibälgen var jag tvungen att montera av för att komma åt servopåfyllningen ö h t, det blir lite moment 22 över det...

Annars var den beskrivningen väldigt bra, t o m jag förstod vad de menade så då måste den vara bra :) Jag fyllde på så den står på MAX när motorn är avstängd, kanske ska fylla på lite till då som det låter i beskrivningen.

Åter igen, tack!

Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.