AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
755

735 bara dog...

Ras.mus
Ja, så har även min bil somnat...

Det var efter att ha kört 3 mil i normal takt, inga onödiga gaspådrag osv.

Kom in till ett ljuse och skulle gasa på när det blev grönt. Då drog inte motorn. Varvtalet låg vid 1000 varv men det berodde mest på motorbromsningen skulle jag tro.

Det tog 3 långa sekunder sen tände den till och gick igen.

500 meter längre ner är där ännu ett rödljus. Stoppar, väntar på grönt och motorn går fint på tomgång. Ska starta och då tar det stopp. Helt död. Startmotorn går fint men inget händer alls. Inga varningsmeddelanden (förutom bromsljuset) och inte en gnista.

Vad kan det vara? Kan tänka mig:
Inget bränsle fram: bränslepump, relä.

El-fel: elboxen?

Något annat? Och var sitter relä/pump och hur kollar jag dem enklast?
Kolla på Gör-Det-Själv här på forumet och reläplacering.
Ras.mus
OKej.

Men hur kollar jag soppa-pumpen? Sitter den under mattan i trunken eller? Vilket tryck ska jag ha ut ur den?

Hur går pumpen när man sätter på tändningen? Är det som på en del bilar att den går ett par sekunder, stannar och sen går igång när motorn går? Eller den ska gå hela tiden då tändningen är på?
bm
112
bmwfredde
bmw 735 E32
den ska väl gå några sekunder...min databox gick sönder då fick den ingen gnista samt att soppa pumpen fungerade inte
Ras.mus
Var ute nu och tänkte kolla säkringen till pumpen. Provade att vrida om nyckeln och vips så startade den.

Några idéer om varför den stoppade nu?
Ras.mus
Eller ja, varför den stoppade innan och startade nu!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
glappkontakt , oxid eller ett halvtrasigt relä eller kallödning.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kände en som hade en gammal Mazda som hade diagnosen sjuk bränslepump, det gick att köra ~15-20min., sen dog den och det var bara att vänta någon timme så funkade den igen i 15min osv...

Mvh
Ras.mus
Har funderat igenom det här nu och kom på att de tre milen jag körde var i regn, ganska ymnigt sådant. Och det gick i 140 ungefär. Kan det vara så illa att det kryper in fukt till el-boxar eller liknande? I så fall, vart ska jag börja täta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.