AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.114

Byta framsystem utan extra steg?

Jo
15
Johan323
323Ci -00
Tjena!!
Tänkte fixa lite bättre ljud i min Bmw323 coupé! Ska montera en 12" bas samt 2-kanals slutsteg (Lighting) i bagage-utrymmet. Det är slutet så det blir att ta bort hatthylle-högtalarna... Själva monteringen/kabeldragningen kostar 1000kr på BRL. Rätt saftigt eller??
Nu till min fråga. Framsystemet. Är det någon idé att byta ut de befinliga framhögtalarna mot några bättre? De rekommenderade Infinity för 1788kr, 5,25". Klarar Bmw original stereo av dem eller behövs slutsteg för det?? Vill helst inte köpa nytt steg...
Hade bra!
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Jag bytte mina framhögtalare mot ett Infinity ref505-kit. Till en början körde jag detta på radion, men i samband med att även steg+bas tog plats kopplade jag om så att allt drivs på steget, ett fyrkanals. Det var då det riktiga lyftet kom. Visst hör man skillnad på originalarna och Infinitykitet kopplat på radion, men skillnaderna är små. För det stora lyftet krävs slutsteg.
En idé kan vara att simultankoppla slutsteget om man som i ditt fall inte vill byta. Förutsatt att steget klarar det förstås.
"Själva monteringen/kabeldragningen kostar 1000kr på BRL. Rätt saftigt eller??" <- jag tycker det verkar ganska billigt faktiskt, kan lätt bli många timmar i garaget om du ska göra det själv..=)
Om du kör krafigare högtalare på stereon så låter de "sprängda" vid halva dess maximala kraft. Detta för att stereon sackar vid det laget. Ett slutsteg tar allt hela vägen. Bra, va? =)
En sanning med rätt stor modifikation. Allt beror på högtalarens känslighet och lådans konstruktion (monteringen). En ny "namnkunnig" eller större högtalare kan ha lägre känslighet än den originalmonterade, vilket kan bero på elementet i sig eller monteringsvolymen i förhållande till hur mycket luft högtalaren kan/vill pumpa. Då låter den säkert sämre och mera ansträngt än den gamla, sen kan det vara tvärt om, vilket man oftast förväntar sig när man lägger ut pengar på nytt. I förra fallet kan ett externt slutsteg hjälpa upp det hela, för klen förstärkare kör dessutom lätt sönder högtalarna.

FP
Jo
15
Johan323
323Ci -00
Ok, tack! Börjar med basen & får se om jag blir nöjd med det ljudet. Tror det lutar till att byta framsystemet också dock...
Har hört att det är svårt att byta framhögtalara?
Hur ligger det till egentligen, är det bara att byta ut dom. Svårt & göra det själv?
Aldric
Ser det ut någorlunda som på en E36 är det busenkelt, inget du behöver oroa dig för alls.

"Citius, alius, fortius"

MvH
Dennis
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Skall du byta framhögtalare på E46 kan du behöva en adapter, eftersom BMW:s fästpunkter ser annorlunda ut än eftermarknadshögtalare. I alla fall är det så på sedanmodellerna. Endera tillverkar du en adapter själv av t ex MDF, eller också köper du hos en bilstereofirma. De är inte så dyra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.