AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
769

323 Ci E46 - Smakar det, så kostar det!

Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Tänkte bara lägga in ett inlägg om kostnaden att äga bil, det har varit en del disk. ang. detta - vissa mer tänktvärda än andra.

Min fd. bil kostade mig enligt följande:

Köp 2002-11 vid 6250 mil för 220 000 kr.
Såld 2004-04 vid 8900 mil för 175 000 kr.

Bilen var svenksåld och hade vagnskadeförsäkring allt utom ett år. Är 26 år, 8 skadefria år och full bonus. Helförsäkringen låg på ca: 8 000 kr/år.

Totalt kostade bilen mig 60 179 i "förbrukning" och 45 000 i värdeminskning, alltså 105 179.

Det går att skriva som 39,69 kr/mil eller 6187 kr/månad.

Som rubriken antyder; Smakar det, så kostar det!

MVH
Tobias
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Värdeminskning på min 328i-E46 blev 37.000 på drygt ett år. Då "förlorade" jag dessutom en uppsättning 18" Alpina-fälgar samt nya Hakka 2 vinterdäck som inte satt på vid köpet...

Det kostar o ligga på topp säger jag! :)

/Anders
Länk
Jag vågar inte ta fram räknaren...
...bara självplågare som börjar räkna bilkostnader i kronor. Det kanske är kul de första gångerna, men det gick över för mig ;-)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Jag håller med om att det är självplågeri...

...och värre ska det bli med tanke på att jag jagar en M3 E46!
Om den stannar på dubbla kostnaden så är jag nöjd!

//Tobias
Tobias: Vad är priset för livskvalite? (=att titta på en blå/vit propeller istället för ett opel emblem i rattkransen :)
Man lever bara en gång, imorgon kan det vara för sent!
Det är min filosofi...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Äsch det är bara pengar. Det görs nya varje dag. Och som Kristoffer säger - det är livskvalitet.
Tobias: Att räkna på ägandekostnader är bara dumt att göra när man äger/kör bmw. De brukar sluta med en Polo eller Lupo :)

330ns vagnskada går ut i höst och då börjar den roliga försäkringspremien. Men som Kristoffer är inne på så förhöjer bilen livskvaliten avsevärt och därmed så får de svida lite i plånbokslädret.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Visst är det så att det förhöjer livskvaliteten - kunde inte skrivit det bättre!

Anledningen till mitt inlägg är för att ge någon lite insikt i kostnadsträsket, samt en liten provokation till de som tror det kostar 1500 kr/månad att äga en bil (och tydligt visar det genom att inte kunna stava) :-)

Hade jag räknat kronorna och försökt "köra ihop bilen", så hade jag inte åkt land och rike runt för att söka en fin M3 E46.

Nu gäller det bara att hitta en fin bil att fortsätta belasta "nöjeskontot" med! :-)

//Tobias
or
725
oreo
323i -85
I stället för att titta på den totala kostnaden av mina BMW brukar jag räkna på merkostnaden för att ha dem, vilket jag anser vara ett mer rättvisande mått för oss som behöver en bil ändå. Om man räknar på en bil som skall uppfylla samma krav på storlek och säkerhet som jag ställer på BMW'n, brukar merkostnaden ligga på typ 10:- milen för en nyare bil. För mig som kör ca 2000 mil om året är det ungefär 20' och det kan jag spara in genom att strunta i utlandssemester och uteluncher...

//Örjan C
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Man lever bara engång. Vill inte sitta i min rullator när jag är 70 och tänka varför jag aldrig köpte mig en flashig BMW!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det är av den anledningen jag har övergett BMW till förmån för Ådi :( Min 528 kostade mig ca 60' på 18 månader och 1500 körda mil.
//Marin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.