|
|
|
|---|---|
| Nån kilometer hemifrån igår,så börjar bilen gå orent,som om den inte gick på alla sex,men det var bara stundvis,men idag när jag skulle starta den,så ville den inte,låt som vanligt i fem sek varav den sedan går över till att låta som den inte skulle tända på alla sex,men sedan orkade inte batteriet längre.VARFÖR......Jag hoppas ju på att det är batteriet,men.... | |
|
har du kollat om generatorn laddar?? min betedde sej likadant då generstorn sluta ladda?? pezen |
|
| Nej,jag har inte rört något än.....känns lite som att jag ger mig ut på lite väl djupt vatten.Men det är ju kanske inte omöjligt,om man kan få några bra tips att tänka på,så man inte gör problemet värre.Man grejjar ju med alla andras bilar. | |
|
ett råd kolla om den laddar pezen |
|
| Kanske massemäteran!!?? | |
|
Kolla alla anslutningar till temperatur- och pulsgivare under huven. Jag fick liknande problem när anslutningen till en av tempgivarna gav upp på min M5 -90 (såld för 5 år sen, snyft...). Kan också vara så enkelt som att du har kortslutning i batteriet, och därmed har för lite spänning för att allt ska fungera. Kollas enklast med vanlig voltmeter, du ska ha minst 11,8 volt över ett hyfsat laddat batteri med 'lite belastning' typ halvljus på med stillastående motor. En annan sak att kolla är gummibälgen mellan luftmassemätaren och spjällhuset. Det blir väldugt varmt under huven på en M5:a, och _allt_ gummi hårdnar därmed raskt. Bälgen brukar spricka på undersidan efter bara ett par-tre år, kan ge liknande symptom. Plus att det är förödande att köra hårt med sprucken bälg, eftersom motorn tar tjuvluft och går 'magert' (särskilt på fullgas när lambdan inte kompenserar plus att motorn vrids åt höger av vridmomentet och 'sträcker ut' bälgen med ännu större tjuvluftsglipa som följd). Åtskilliga M5-maskiner har fått brända ventiler, smälta kolvtoppar eller i värsta fall totalhavererat pga en trasig bälg - som kostar 187:- SEK hos BMW... bör bytas minst vartannat år, samtidigt som alla drivremmar och kylslangar! /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.