AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.966

Rassel växellåda

mo
154
morris77
325 coupé-07
Hej!

Jag har en 518i-låg mil som låter konstigt. Tror det kommer från växellådan.

Symptomen är som följer:
1. När man stänger av bilen med friläge i och INTE har kopplingen nedtryckt rasslar det lite
2. När man står i friläge rasslar det (fast knappt hörbart)
3. När man kopplar ur på lägre fart (framförallt 1:an och backen, till viss del också på 2:an), klonkar det till, låter ungefär som en fjäderrörelse. Inte ett regelrätt rassel, utan mer en blandning av en lös fjäder och rassel.

Någon som har en aning om vad detta kan vara? Är det något allvarligt eller bara kosmetika?

Tack på förhand!

Fredrik.
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Ev.urtrampningslager låter det som,växellådan måste i vilket fall ur bilen för att vara säker....

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Problemet 1 och 2 beror på ett drevljud/lagerljud från lådan, bottenstocken vandrar i längsled när motorn misständer (det gör nästan alla motorer!) och även när man stänger av motorn (då tappar man motorns moment mot växellådan och rasselljudet uppstår!) Ingen fara, inget som brukar hända, går heller inte att få bort helt, kan prova med en annan växellådasolja......

Problem 3 låter mer som hardyskivan eller silentblocken i bakvagnen!

///Magnus
mo
154
morris77
325 coupé-07
Tja!

Tack för tipsen. Låter ju (förhoppningsvis) som att det inte är något allvarligt. Kopplingen byttes dock för 3000 mil sedan och silentblocken är nykollade och är i god kondition. Återstår då hardyskivan... Låter det här som rimliga symptom på en dålig hardyskiva?

/Fredrik.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Du kan ju iofs prova att byta olja i växellådan, det skadar inte. Det kanske blir bättre. Fel nr 3 tror jag orsakas av antingen trasigt stötdämparfäste bak eller brusten fjäder.
Ch
159
Christer Gustafsson
735i 1985
530dA 2000
Hej!

Jag har just bytt från konventionell olja i den manuella växellådan på min 525 E34 med M50-motorn till den ATF-vätska som både BMW och Castrol rekommenderar.

Plötsligt upplever jag samma problem som Morris77. När oljan är varm kommer det ett kraftigt rassland ljud från växellådan - jag tycker att det låter ungefär som när ett kullager inte mår bra - när bilen står på tomgång med växeln i friläge. Kopplar jag ur försvinner ljudet. Jag hör inte heller något när oljan inte är riktigt varm eller när jag kör bilen.

Det skall också påpekas att det inte fanns tillstymmelse till detta ljud med den konventionella växellådsoljan.

Kan även jag vara helt lugn med förklaringen från E21-racing?

Hälsningar

ChristerG525
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
En ATF-olja har lägre viskositet, eller är mer lättfrlytande än en normal transmissionsolja av typen växellådsolja, speciellt när den blir varm, det är helt normalt att en ATF-olja i manuell växellåda dämpar missljud sämre, däremot kan den göra växellådan med lättväxlad!
Ljudet i sig är inget som förvärras eller skapar problem med rassad växellåda, det låter illa bara!

Ett sätt att få ner rasslet kan vara att få motorn att gå så jämnt som möjligt, alla motorer misständer en del, men kan man minska det så minskar även missljudet.
Detta p.g.a att momentet på ingående axel i lådan då blir mer konstant i stället för ryckande som en misständning skapar!

Eller byta tillbaka till en vanlig växellådsolja, med risken att lådan blir mer trögväxlad!

///Magnus
Ch
159
Christer Gustafsson
735i 1985
530dA 2000
Tack Magnus för ett snabbt och seriöst svar.

Jag har redan märkt att lådan är betydligt mer lättväxlad - speciellt 1:an och 2:an - när den är kall.

Hälsningar

ChristerG525
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.