AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
560

Bilen går kasst fast jag snart bytt allt

NiklasE28
Jag vet att det varit tjat om tomgången men måste ändå få höra om mitt problem.
Tomgången går upp och ner så att den nästan dör och så drar bilen ca 2 liter milen. Jag har bytt rotor,fördelare,tändspole,tändmodulen och systemtrycksventilen (den som styr returflödet av bensinen) jag har dock inte bytt tändkablar och stift.Men stiften verkar ok lite sotiga men det är ju klart när dom blivit dränkta med soppa annars är dom som nya och kablarna har jag mätt med ohm mätare värdena är ok. Vad finns det kvar att byta kallstartsventilen är det inte för att går den sönder så är den paj bilen har nämligen gått bra i mellanåt.Jag vete sjutton vad mer jag kan byta ut på torsdag åker jag till sälen så det vore bra om man lyckas fixa skiten. En sak till bränslepumpen för ett väldans väsen där bak håller den på att paja eller??
Hello Nasty
Ja du, det låter rätt kul det här!

Kolla du upp tempmätaren fram som sitter vid termostaten, kolla även sladden så att den är hel så det inte är något kontaktfel. (Vattentempen)

Testa att slå lite blytillsats när du tankar o se om pumpaen slutar yla, annars håller den på o ge sig.

Du kan även kolla givaren som sitter på gas spjället så den är redig o att den klickar när spjället är stängt.

Lycka till!

/Henrik
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Ett tips om pumpen ylar och bilen går dåligt.. Kolla om avluftningen sitter igen från tanken.. Hade detta prob en gång. Trodde pumpen var paj så jag bytte. Samma fel. Klurade länge och kom då på att det var en stängd avluftning i kombination med ett tätt lock som gjorde det. Efter att jag rensat avluftningen gick den som ett skott igen...Dock var jag 1200 spänn fattigare...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
NiklasE28
Tack för svaren.Jag ska prova att hälla i lite blytillsats.Lite som jag glömde var att jag har även bytt tempgivaren och kollat så att luftmängdsventilen inte kärvar.
Om avluftningen siiter igen så blir det väll ett väldans tryck när man öppnar tanklocket??

Mvh Niklas
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Nja det blir snarare ett vacum i tanken. Men det skall bli alldeles efter du kört. Tror inte att den är så tät att den inte släpper ut nått...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
tjena niklas,

tänkte bara höra efter hur det gått med bilen.. har ung. samma sympton på min...
rsarits
Hur är det med CO halten? Min 518 drog mellan 0,95 - 1l/mil dvs 1½ - 2dl/mil mer än den borde, jag hadde 7,5 i CO hos SBP, skruvade ner ordentligt och nu drar den i snitt 0,8l/mil. Jag kan tänka mig att 528:an drar betydligt mer med felaktig CO.
Har du kollat om det ligger spänning fram till kallstartsventilen? Den skall vara borta när bilen är varm. Om returledningen är igensatt så lär motorn få för mycket soppa även om tryckventilen är hel.
Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.