|
|
|
|---|---|
|
Skall köpa nya fälgar till min 330i (med M-sportchassi) men vet inte om jag skall satsa på 18" eller 19". Är rädd för att det blir för stötigt och bullrigt med 19". Är det någon som kör på 19" som kan råda mej. Vill ha 19" men är inte villig att offra all komfort. | |
|
Kommer bli tillräckligt stötigt med 18" Tycker inte de är så stor skilland mellan 18" och 19" när de gäller stötighet... Sen beror de ju en del på vilken profil du har på däcken... |
|
|
Jag kör med 18" och 35 profil på min "trea" och skulle nog helst haft 17" med tanke på komforten. BMW CS #5206 |
|
|
Välkommen till forumet! Det räcker helt klart med 18". Det är faktiskt så att det är lite väl stötigt ibland, även på motorväg! Jag kör på 225/40 18" fram och 255/35 18" bak, Dunlop SP9000. Jag ska också tillägga att jag har stärkta fjädrar bak på pga fabriksmonterad dragkrok. /s-w |
|
|
Jag kommer få 18" på min nya bil, 225/40 och 255/35. Men jag ska nog satsa på 19" på min... /Johan |
|
|
Kimi: Eftersom du äger en 330, (som jag) och den har 17" standard så kommer steget upp til 18" inte kännas av nämnvärt. Ja kör 225/40/18 fram och 255/35/18 bak sen någon månad tillbaka och märker i princip ingen skillnad mot mina tidigare M68or med 225/45/17 fram och 245/40/17 bak. 330ns chassi är inställt för att harmonisera med 17" och inte 15-16" som den övriga e46 familjen(m3 undantaget) Därför känns de inte alls lika stötigt som en e46 323-328 som gått upp från 16" till 18". Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Wendtan: Så en 320 med BMWs 18" blir annorlunda än en 330 med samma fälgar??? /Johan |
|
|
Johan: Svar ja, eftersom hjulvinklar/fjädrar/dämpare är optimerat för 17" på 330n och 16" på 320n. Jag har provat flertalet 328 med 18" och tyckt att de varit fruktansvärt stötiga. Dessa har inte varit sänkta utöver standard sportchassi. När du väljer fälgarna från fabrik kan man ju tycka att bilen bör ställas in med 18", men vad vet jag. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Jag tycker inte skillnaden mellan 16 och mina nuvarande 18 tummare är specielt stor! Hadde förventat mig sämre komfort. Visst är det en skillnad på godt och ondt då vägkjenslan är bättre med 18". Men inget att snakka om dersom man tycker om 18" och 19". Det kanske beror på fälgens och däckets vikt. Wendtan: Jasså, vad skiljer min bil och din? Kan inte vara så mycket vel? |
|
|
Morten: Chassisättningen/dämpare/fjädrar/hjulvinklar/bromsar/samt länkarmar om jag förstått det rätt. Länkarmarna är enligt info från F.B. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
wendtan: Jag forstår det, men jag trodde att t.ex skillnaden på dämpare o.l var mer tilpassat vikten på de olika modellene. Kan man då endra hjulvinklar, fjädrar/dämpare så att det passar bettre til 18"? |
|
|
17" Go! 18" Show! 19" Slow! ;) Om du är orolig för att det ska va stötigt så satsa inte på mer än 18". Personligen skulle jag inte tveka en sekund att ta 19" framför 18"... 19" är nog sämre på allt förutom utseende. /Manray/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.