AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.219

Ang. omlackering M3 E46.

Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hej!

Jag är på jakt efter en M3 E46 och har varit och tittat på fyra stycken. Den första föll pga för många stenskott, såg ut som ett grustag i fronten. De andra på pris/säljare.

Har du en som kan vara intressant, men den är omlackad på båda bakskärmarna. Har inte kollat upp jobbet och varför det är gjort. Det var den förre ägaren som åtgärdat det, vilket förhoppningsvis är en BMW-handlare.

Min fundering är hur det påverkar värderingen?

Sedan var det ett par större dammkorn som var fastlackade. Går det om man lämnar den till fackman att polera/slipa bort och sedan lackskyddsbehandla? Någon som har erfarenhet av detta får gärna skriva en rad.

MVH
Tobias
Tobias Vikberg:

Om jobbet är snyggt och det finns bra dokumentation kring det hela borde det inte påverka värderingen oavsett om det är M3 eller inte.

Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Starre:

Tack för rådet.
Har du kunskap om lackbiten, alltså detta med att det är några dammkorn som är fastlackade?

MVH
Tobias
bmw320cab
Hej.

Det är bara att lämna in den till en RIKTIG Polerare så fixar han till den.
Tobias: Min reflektion efter att ha kikat på ett dussintal, är att m3or iregel har ganska mycket mer stenskott i fronten än en vanliga E46or.
Detta beror på att m3an har aluminiumhuv och tydligen används en annan grundfärg som inte är riktigt så tålig som den som används på plåt.

Dammkorn kan iregel slipas ner med ett specialstift följt av polering så att resultatet blir mer eller mindre osynligt.

Är omlackeringen gjort av en duktig lackerare så ska de inte påverka värdet på bilen. De är lätt hänt att bilen blir repad eller att den får någon parkeings skada med omlack som föjd.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Tobias Vikberg:

Nu var det tydligen flera andra som handra svara men jag tror oxså att en duktig/erfaren poler niss kan fixa bort det värsta.

Angående huven så ska det finnas en tråd om just m3ans huv tyvärr kan jag inte finna den.

ps.jag har oxså stenskott på min*****
Man får helt enkelt mer stenskott på M3:an för att man ligger i vänsterfilen och pressar hela tiden... Jag har en väldigt massa stenskott på fronten, huven, backspeglar och även på bakskärmarna. Speciellt bakskärmarna ser blästrade ut, detta kan bero på mina tidigare bredare fälgar men som sagt kan vara därför den är omlackad.
Dessa bilar KÖRS fort (om dom inte bara är garageprydnad) och därför händer det mkt på fronten och andra utsatta ställen.

Jämför det med en vanlig 10 sek bil, knappt några stenskott alls.
Dammkorn i lacken poleras bort. Finns det dammkorn i lacken kan det bero på att den efter sista klarlackeringen inte är vattenslipad och polerad. Leta på en duktig rekondare och beställ tid för polering. Bäst resultat och en otrolig lyster får du om du innan rekond vattenslipar lacken med typ blomspruta och ett 2000-papper. (svårt att få tag i pappren)

MvH: Magnus med nylackad bil :)

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.