AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
342

Klimaautomatik 750iA-88

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Hej, har en fråga beträffande klimaautomatiken på en 750i, den uppför sig lite konstigt. Kliman går alltid igång efter att ha körts en stund efter vinteravställningen men den lägger av efter ca 30 min och levererar ingen kyla alls, det blir varmt i bilen, efter 15-20 min frånvaro kommer den igång igen och levererar riktigt kall luft. Ibland kan den kyla längre stunder men det känns som att den följer det intervallet ganska regelbundet.
Den är konverterad till det nya systemet, problemet har funnits i över fem år, men eftersom den har levererat såpass bra kyla när den väl gått igång så har inget gjorts åt det vid service osv, men nu är det kanske dags.
Vad kan det vara för fel? Jag kan själv inget om sånt här.
Men om det finns en läcka borde väl kylan upphört helt efter så lång tid som fem år? Kan det vara ifyllt för lite medel vid konverteringen???

Bilen har under alla år av vinteravställning alltid fått kliman motionerad ca en gång per månad, ibland har den gått igång och ibland inte, dock kommer den alltid igång efter en längre sträckas körning och luften den levererar då är riktigt kall och fin.
Men varför slår den av? Den slår av i alla väder, kan vara +40 i stadstrafik eller +15 och landsväg, den lägger alltid av efter en stund för att sedan komma tillbaka enligt ovanstående intervall. Elektroniskt fel??

- M5 E34 Limousine register -
svardska
är det inte värmeventilerna som kärvar då? ett vanligt fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.