|
|
|
|---|---|
|
Igår vid 12 tiden blev jag stoppad av polisen. Det värsta var att jag hade drukit i fredags (inte så mycket, men lagom). Igår (lördag morgon) innan jag skulle ut så frågar Sambon, får du köra nu? jag svara, "jag drack inte så mycket och det borde vara ute ur kroppen nu". Jag åker och inte så långt i från mig (innan Sundsta bron) ni som bor i Karlstad vet var jag menar, så står det fyra polisbilar, jag tänkte vända först, men det blev inte så. En Audi körde framför mig, han slapp men mig vinkade dom in. Polisen frågar efter körkort, varsågod säger jag. Jag ser att han har alkoholmätaren (heter det så?) i handen. Han ber mig att blåsa, jag blåser och han säger, nej nej, du får göra om. Ta en djup andetag och blås på, nu tar jag i för kung och fosterland samtidigt som jag är skit rädd för att åka dit, som sagt jag hade drukit kvällen innan (5 starköl och ett glas vin). Men det gick bra, han sa inget om det, jag kanske hade under gräns vem vet. Han sa inget i alla fall. Istället påpekade han vad är det för nummerplåt jag har fram? (Jag har en liten nummerplåt som satt på bilen när jag köpte den). Jag säger till honom att jag har precis köpt bilen och den satt på. Han svara otrevligt att jag borde ta reda på sånt själv om man får ha sån liten nummer-plåt eller inte? Den här gången får det gå, men skaffa en riktig så fort som möjligt, avslutar han med och jag åker iväg. Jag får väl säga en rätt så schysst polis trots allt:) | |
|
Hm, ja det var väl obetänksamt, men det vet du nog redan med dig utan att någon ska behöva påpeka det... På trafikskolan påstod dom att en folköl ska motsvara en 4cl snaps och att man förbränner ca 2cl/timme (varierar mellan personer), vad det innebär för starköl vet jag inte helt, men med 5st + ett glas vin låg du nog ganska nära gränsen om du körde så tidigt dagen efter.... Mvh Elvis |
|
|
Schysst och schysst.... han hade väl inget att sätta dit dig för? Men du borde nog tänka lite noggrannare på hur och när du druckit, innan du sätter dig i bilen och kör. Du var ju trots allt osäker på om du var nykter, även om det var OK den här gången. Det finns INGET försvar för att köra onykter, och även ett bra tag efter att alkoholen gått ur kroppen är man trött och okoncentrerad. Nummerplåten orkade han väl inte kolla upp, jag antar att du har en 'riktig', laglig från Vägverket?? /// Gunnar E. |
|
|
BoogieElvis// Jag måste väl säga att jag hade Lady Luck på min sida när gränsen är 0,20 promille. gunnare// Jag har ingen riktig nummerplåt, fick inte den med nöär jag köpte bilen. Ska beställa en. |
|
|
Har det varit en någorlunda lugn kväll på krogen så kör jag aldrig före kl 14 dagen efter. Har det varit riktigt hårt så väntar jag till kl 18. Egentligen borde man nog inte köra alls dagen efter. |
|
|
Stavros: Du har nog rätt i det... När jag satt på KVA Östra gård så fick vi alkoholinformation (var i första hand en rattfyllerianstalt) och på ett seminarie berättade en föreläsare att en rejäl fylla påverkar kroppen på olika sätt i upp till en vecka efteråt, alltså en bra stund efter att promillen försvunnit. Nu är jag ingen biolog/läkare så jag kan ju inte bedöma om det stämmer, men man vet ju att man kan känna sig ganska sliten i ett par dagar efteråt när man slagit klackarna i taket ordentligt... Mvh Elvis |
|
|
Stavros; Precis så gör jag också. Vägen förbi Sundsta-älvkullegymnsiet är förrädisk, jag tar alltid Rudsvägen istället. Inte för att jag kör omkring onykter, men mitt körkort är sprucket o tejpat och jag har inte orkat beställa nytt än :) ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Matrox: Visst, det är ju offentliga handlingar: Olaga hot, dom på två månader varav 15 dagar avtjänades på häktet i Jönköping. Hade lite konstigt umgänge på den tiden och blev indragen i en fejd ett par fd polare hade med sina grannar... Anledningen till att det blev just Östra gård var att vi eg tänkte få plats på Brinkeberg, men det var fullbelagt (vi kom oanmälda, det är ju enda sättet att få en fängelseplats) och de tyckte inte vi passade in i klientelet så de dirigerade oss till just Östra gård. Mvh Elvis |
|
|
Boogie Elvis: Skrämselpropaganda må ha god effekt på ett lyssnande auditorium med ringa kunskaper i ämnet men vad läkaren du lyssnade på påstod är direkt felaktigt. Skall försöka förklara vad som händer med kroppen efter en helkväll på stureplan eller liknande: Sprit bryts ned i levern där nedbrytningsprodukterna gör att vi mår dåligt dagen efter. De tidiga effekterna av sprit är en känsla av eufori (=man dansar på högatalarna/känner sig snygg), men som de flesta vet peakar man efter ett tag och en trötthet/illamående infinner sig alltefter att spriten bryts ned. Nedbrytningsprocessen i levern är snabb och då dessa restprodukter (bla formaldehyd) också är vattenlösliga lämnar de kroppen via urinet vilket sker vanligtvis redan under "dagen efter". Detta är ex den stora skillnaden mot ex maruiana och annan narkotika då dessa inte är vattenlösliga utan sätter sig i fettvävnaden runt ryggmärgen eller vid fettrika områden kring hjärnans celler och kan påverka kroppen i veckor, ibland månader efter att man "rökt på". Detta begrepp är förresten för det mesta okänt/viftas bort av pundhuvuden som försvarar narkotikans legalisering men är vetenskaplig fakta. Naturligtvis kan trötthet, vanligtvis pga av brist på sömn efter en natt på krogen påverka kroppen under kanske någon/några dagar efteråt då kroppen ex har en annan dygnsrytm, men att det skulle vara själva alkoholen som sitter kvar så länge är direkt fel. Därmed inte sagt att det är ofarligt att dricka! Resonemanget gäller naturligtvis inte skåpsupare eller alkolister som ständigt har en viss halt alkohol i blodet vilket ger på sikt skador på både lever, njurar och hjärna. Hoppas det klarnade något för ev. intresserade :) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
jag fick fortkörnings böter i dag igen så mig e dom inte så snälla i mot men men .. min bil Länk |
|
|
Kristoffer: Tack för infon, nyfiken som man är absorberar man ju den mesta info man kommer över. :-) Mvh Elvis |
|
|
Elvis, du får utsäkta om jag var nyfiken........Autopower tyckte tydligen det eftersom de raderade mitt inlägg, men jag rättar mig efter deras regler. Elvis, var det inte du som ville legalisera maja?? Jag håller dock inte med! |
|
|
Philip??? Är det du din gamla buse??? Skumt att dom tog bort det.. Jaja, det är ju deras forum... Mig spelar det ingen roll, så no offence taken. :-) Mvh Elvis |
|
|
Jag tror inte att powercrew skulle uppskatta om vi börjar tala drogpolitik här inne, så vi får ta den kampen när vi träffas! ;-) Mvh Elvis |
|
|
japp, tänkte jag skulle se om du kunde fundera ut att det var jag;) Du har rätt, det är nog en diskussion vi får ta när vi träffas, dock så känns det som vi har rätt ut den delen. Organisation imorgon :( ha det! |
|
|
Haha, så många känner jag inte som håller till här så det var ingen överdrivet svår gissning... Och visst verkar vi ha rett ut att vi har ganska olika åsikter, det får vi nog leva med... :-) Ja den där organisationen, riktigt nervigt är det, Lycka Till! Mvh Elvis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.