AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.003

540ia e39 - 500 mil inom snar framtid...

Sida 1 av 2
go
47
gocreate
BMW 540iA -97
Hejsan alla glada!

Ska snart på långsemester i Europa (cirkus 500 mil ToR, usch det kommer inte göra sig speciellt fint på mätaren...), och tänkte bara höra lite vad man bör tänka på innan avfärd. Tänkte serva den, men sen vet jag inget annat man kan göra för att skydda sin lilla hjärtevän :)
(Mmm, tänker maxa ut den på Autobahn :) )
Hur är det tex med kvaliteten på bensin osv i tex forna Jugoslavien, bilen har sedan den "föddes" alltid gått på Statoils 98 oktan (the best), finns det tex "dålig" bensin? Finns det mackar man ska "akta" sig för? Hur är det med olja, kommer jag behöva fylla på? Ska jag isf köpa med mig nån liter o ta med? Exakt vad ska jag begära att görs på servicen?

Är såååå himla novis här....så tips tas tacksamt emot.

Tackar på förhand

gocreate
Hej
Gör den service som står på tur. Ta med 2L olja. Märkvärdigare är det inte.
Hur bensinen är där vet jag inte, men det rullar nog en å annan 540 där oxå. Tanka "best quality"

/Lazze
Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Japp, ta med dig olja och låt bilen kollas innan du ger dig iväg! Be han som servar din bil kika på den lite mera noggrant, exempelvis remmar och dylikt? Byt kylarvätska eller få samtliga vätskor bytta för att vara på säkra sidan.

Konditionstesta din ac kanske? I och med att den kommer användas flitigt nere i kontienten...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle absolut byta bromsvätska! (Förutom vanlig service)

Att AC:n fungerar är inte heller så tokigt... =)

Mvh
Ja
760
JanF
530i-93
Lazze -> Ta med 2L olja

Undrar bara varför, jag körde 6000 km europasemester med min 530 förra sommaren och oljan minskade inte en milimeter på stickan.

Bensin var heller inga problem, men 530/540 är ju inte tvunget att ha 98 heller.

Kolla däckstryck innan du kör långlopp på autobahn.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Håller med - stenkoll på däcksktrycken är viktigt vid alla långfärder. Kolla varje morgon skulle jag säga.

Själv skulle jag också se till att bussningar, stag och hjulgeometri är i bästa skick.

Annars är det som sagt bara att tanka och köra.

Brukar själv köra en hel del i Frankrike och det har aldrig inneburit några egentliga problem även om det för mig inte är särskilt långt.

Skulle vilja påstå att 500 mil i stadstrafik är betydligt mer påfrestande än 500 mil motorväg så det finns egentligen ingen anledning att oroa sig.

Mvh Björn
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag skulle ta en extrakoll på vattenpumpen, om den inte är bytt så det inte finns tendens till glapp eller läckage på undersidan.
kolla bromsbeläggen så att det inte är gränsfall på dom.
indikerar på ca 3mm.
En oljeservice kankske är nödvändig.

///MVH Hasso
Länk
gocreate:

Som de flesta säger så är det värt att be mek killen byta olja om det ex:närmar sig service, lufttrycket i däcken,nya vindrute torkare kanske,några liter olja. En ordentlig tvätt invändig och utvändigt så resan blir destor trevligare.

Hade inga som helst problem förra året då jag avverkade ca:700mil i Tyskland bara att tuta och köra och ja Autobah håll bra koll i backspegeln.
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Gör det inte svårare än det är !!!

Kolla över bilen själv som vid vilken långkörning som helst.
Anser du att du ligger kvar inom serviceintervallet när du kommer hem, så gör inget extra. Det finns massor av serviceställen på kontinenten.
Det kan däremot vara bra att maxa däcktrycken enl. boken. Själv har jag varit nere och kört varje år sedan -91 och aldrig haft några som helst problem. Jag brukar ta med lite extra verktyg, ståltråd, isoleringsband etc. för att kunna göra en provisorisk reperation, för att kunna ta mig till verkstad. Detta har hittills inte behövts men känns som en liten extra trygghet.

M.v.h. Kentx
go
47
gocreate
BMW 540iA -97
Hej igen alla!

Oki, då vet jag lite mer- tackar så himla mycket för alla fina tips!

gocreate
kolla däcktryck, tanka och kör!
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag brukar undvika att tanka i Österrike då jag har gjort det 2 ggr och båda gångerna har bilen hackat till någon eller några ggr innan nästa påfyllning. Det är inte så behagligt om man ligger på ca 200 km/h. Min far har alltid undvikit att tanka i Österrike p g a dessa saker. Jag trodde att han hade fått för sig detta med bensinkvalitutta i Österrike, men när det också hände mig så undviker jag det också. Rätt eller fel???

Vad gäller bensinen i Kroatien så är det inte lika mycket tryck i den som den tyska. Det är väl ungefär samma skillnad mellan svenska och tyska som mellan svenska och kroatiska bensinen.
Ordningen enligt mig är Tyskland, Sverige, Kroatien.

Annars är det väl inget mer än att kolla om du behöver grönt kort i de länder du kommer att besöka.
Städa bilen, byt torkargummin, kolla däcken, bromsar - sedan skulle du ju göra en service...Din bil har väl indikator för bromsvätska så den är väl OK om det inte lyser...
Sedan en viktig sak: Watch your 6!

Mvh

/NP
Städa bilen måste vara mycket viktigare än att byta bromsvätska. Så är det nog...

Bilen indikerar för låg nivå på bromsvätskan, INTE hur mycket fukt den innehåller. Bromsvätskan ska bytas minst vartannat år, är inte det gjort, gör det.

Trevlig resa!

Mvh
Rasmus
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
500 mil är väl inget ?? Vi har kört 7560 km i vår nya E60 530dA.
Vi har all vår familj i DK, och har varit i DK 3 (!) gånger på 1,5 månad, pga av konfirmationer och runda födelsesdagar :)

OBS: Detta är inte "normal" körsträcka för oss, utan alla händelser föll samtidigt....

Nu får den stå o vila :)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Har inte upplevt några som helst problem med soppan i Kroatien. De har gott om 98-oktan... Vad gäller Österrike så ser jag som den enda anledningen att hoppa över tankningen där att det är dyrare än i grannländerna.

*BAWORAK*
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har åkt med min gammelbil två gånger senaste två somrarna. 12-1300 mil. Det har funkat utmärkt sånär som på lite dålig laddning av generatorn på hemvägen sist.

Men precis som alla säger. Kolla bromsbeläggen och sådär.

Sen ska man nog inte maxa det första man gör på Autobahn.
Tar ett tag att komma in i det. Sen efter ett tiotal mil har man byggt upp känslan och då kan det ju vara lämpligt.

Good Luck!

go
47
gocreate
BMW 540iA -97
OK,

Tack ännu en gång för alla fina tips!!

gocreate
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
lite feltips som kan uppkomma på 540 .
Länk

+ lite annat.

Länk

///MVH Hasso
Länk
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Oops, 280 service bulletins.

go
47
gocreate
BMW 540iA -97
Tackar för länkarna Hasso.

Jag såg att ett problem på sajten gällde läckage från övre röret in till kylaren, och jag har sett att det bildas en droppe där på min, precis i skarven mellan kylvägg och röret på kylarens vägg. Har haft bilen i ett halvår nu, kört ca 700 mil och kylarvätskenivån är oförändrad. Vilka åtgärder behövs för detta, eller är det "lugnt"? På länken rek. dem att byta kylare(!)

Får själv inte riktigt ihop ekvationen, för det finns uppenbarligen ett läck, och trycket på vätskan är väl ett par bar om jag inte är helt ute o simmar, men nivån är oförändrad och inga meddelanden?

gocreate
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Rickard, Var det bara 280 :)) finns säkert dubbelt upp :))
gogreate: Ditt kylarläckage är ju svårbedömt, det kan säkert funka väldigt länge utan åtgärd.
När du har en rejält varmkörd motor och stänger av den, så ökar ju trycket i kylsystemet pga eftervärmen och då är ju läckningtendensen som högst, ser det hyfsat ut då, så kan du nog lungt köra vidare.
Men skulle jag ge mig ut på en långresa i varmare land, där kylsystemet utsätts för högre påfrestningar, skulle jag nog överväga ett byte.
Sedan syns det inte i expansionskärlet om det fattas lite vatten i själva kylsystemet, då den ofta ersätts av luft som också "tar plats"

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.