AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.820

Spricka i toppen eller inte?

Sida 1 av 2
Har en 535i 89a med varmgångsproblem. Hade inga problem förut men för ca 2 veckor sedan började tempen att gå upp o ha sig. Bytte vattenpump och termostat samt att kylaren är ny. Luftade som en tok och använde 35 liter glykol. Men när jag skulle lufta så hade jag locket på expansionskärlet av och då började det bubbla som fan och spruta ur vatten där. Efter allt det där så gick den inte varm i en dag ungefär men nu har den börjat gå varm igen och det är oftast när jag kör landsvägskörning? Om jag åker lugnt i samhället så kan plötsligt tempen gå ner igen. När bilen är varm så är slangarna spända som fläskkorvar,Tyder det på övertryck eller nåt? Ngn som har nåt tips åt mig då detta är min första Bmw/Johan
Gold
Prova att hissa upp bilen i framkant HÖGT och av med locket till expansion kärlet och håll sedan lite varv på snurran. Fyll i kärlet hela tiden så att det är rätt nivå.. kan ju även vara termostaten som spökar..

///M arcus
Kollat så att alla slangar är täta? hade lite samma problem ungefär, tog en ordentlig titt och såg att det var ett litet hål i ena kylarslangen, förmodligen kom det in luft den vägen. Lycka till ialla fall
Det låter nästan som om din vattenpump snurrar för dåligt eller att du har en luftbubbla någonstans som hindrar flödet...

En spricka i toppen går visst att se genom att man undersöker om det finns koldioxid i kylarvattnet eller ev vatten i oljan. (ej att blanda ihop med vanligt kondensvatten som kan finnas under oljepåfyllningslocket)

Jag har hört att man av misstag kan vända en termostat fel, men vet ej om det går på E34:an...?

Jag tror dock att du har en luftbubbla någonstans.

Mvh Jögge
Hmmm... det konstiga är att det är vid just lugn landsvägskörning som den blir het... helt plötsligt bara. Tror inte jag vände termostaten fel men säker kan man ju aldrig vara. Tack för alla svar :)
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Kanske är något vajsing med givaren/mätaren? Tempen kanske är OK, men mätarnålen hoppar runt som Kalle Kanin ändå. Du verkar ju ha bytt det mesta...

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Men om det är hål i slangen.. ska det inte läcka ut vatten då då? Hör att det pyser lite grann när bilen är het men det verkar vara nästan omöjligt att lokalisera. Sen det här med att alla slangar är spända som fläskkorvar (bara när motorn är varm) då,ska dom vara det? Ska bilen verkligen upp högt i framkant när expansionskärlet sitter på torpeväggen? Kan inte heller öppna locket på expansionskärlet när den är varm för då sprutar det vatten rakt upp men så ska det väl vara.

Smiley©
Tja!
Har du luftat kylsystemet på dom luftnipplar som finns på motorn?
Det kan vara väldigt bökigt att få bort all luft ibland.
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Halloj,

jag hade ett rent helvete när jag skulle lufta systemet på en 525 E34.
Det började med att den gick varm för killen, planade toppen, nya packningar, ny vattenpump och termostat. Resultatet blev att den blev för varm endå efter detta. Fick hälla vatten genom slangen som går till termon, plus ställa bilen i lutning uppåt så vattnet kunde rinna bakåt. Efter det så blev det bra och har inte stigit ngngång i temp.

MVH
Tack för alla svar! ska prova att hissa upp den och lufta igen :)
Nu var nedre kylarslangen kall igen och som följd så går den varm. Verkar få in mer luft i systemet hela tiden hur nu detta kan vara möjligt?
Nu var nedre kylarslangen kall igen och som följd så går den varm. Verkar få in mer luft i systemet hela tiden hur nu detta kan vara möjligt?
Uppar denna tråd då jag har exakt samma problem på min nyinköpta 525.. Så jag undrar vad tusan det kan vara
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Låt en verkstad med mätare mäta CO halten i kylsystemet så får man ett definitivt besked om den läcker ut avgaser i kylsystemet.
FAF
Efter toppbyte kunde jag konstatera att det berodde på en felvänd termostat... :(
Jag skall riva toppen idag ska nämna åxå är att sentidigare är det vitt klegg i kylaren alltså olja, , Den betede sig märkligt igår. Fyllde på kylvätska pch luftade, körde fick bra temp i värmepaketet och låg normalt. i motorn. Sen hux flux efter 2 mil tok steg den i temp och kokade. Varpå det saknas 3liter vatten ungf. S

Men det som var märkligt för igår tog jag bort termostaten för att den gick varm tänkte att det kanske var fel på den, Den gick ändå varm och fortfarande var den KALL på den nedere kylarslangen trots att den kokade
Smiley©
Det låter som om det kommer in kompression i kylsystemet...
Har du tur är det bara topplockspackningen som har dragit!
Men det kan ju vara toppen som är spräckt om man har otur också, men eftersom du verkar få in olja i kylsystemet så skulle jag tro att det är topplockspackningen som har dragit.
Men det är svårt att sitta här och gissa...
Går den bra annars? Om inte så kan man göra kompprov och se om nån cylinder är dålig, och är en cylinder mycket sämre än dom andra skulle jag tro att topplockspackningen dragit på den cylindern.
Luktar det sött/glykol om avgaserna? Rycker vitt?

Tar du bort topplocket så bör du kolla upp rakheten på det innan du monterar tillbaka det, det kanske behövs planas.

Om du hittar felet så skriv gärna här sen vad felet var.

/Thomas
Smiley©
Hoppsan!
Det ska inte stå "Rycker vitt" utan "ryker vitt" men det hoppas jag ni förstår ändå ;-)

/Thomas
Jag har rivit av toppen och demonterat allt i den. Har inte sett några sprickor med blotta ögat.

Men hittade en skada på toppackningen på 5ans cylinder. Lagerbanorna för kamaxeln var ganska slitna, men kammen var fräsh så den måste vara bytt.

Skall se om jag får toppen planad nu. Nån som vet hur mkt den kan planas ?

Finns det tjockare toppackning att köpa med sotningssats ?
Jag hittade felet, det var en spricka i toppen. Under kamaxeln i 5e lagringen. Så nu är det bara meka dit en ny topp
Mr
35
Mr.Jet
325im -87
ja hade stora problem att lufta min 525 e34 -91 när ja hade haft nere toppen..sen hörde jag mej för å fick till svar att motor ska vara avstängd å luftnippeln öppen..bara att hälla tills det kommer bara vatten ur luftningen..klart..funkar fint för mej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.