AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.038

Lossa topparna på V 12

Paap Reeder
Hej wadel ... eller ngn övrig som lossat topp(-ar)!

På sikt skall jag nog montera mina "nya" toppar.

Frågan är nu vad ni tror om följande mekupplägg:

1. jag lossar litet på de "svåra" bultarna (3+3) på det bakre kylvattenröret

2. sedan behåller jag den främre inre övre väggen på kedjelådan monterad med några bultar

3. I det läget lyfter jag topparna så mycket att styrningarna släpper

4. Så skjuvar jag topparna frammåt ca 10 cm så man kommer åt de bakre bultarna varvid jag tar bort det bakre kylröret

o s v

Montering sewdan i omvänd ordening.

Wadel: lossade du kylröret med topparna "på plats" s a s?

MVH /// Paap R
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag gjorde inte så men jag mins inte varför , troligen för att det kändes som att något av det inte gick men du skall definitivt testa att optimera bortmonteringen !

jag tog bort all aluminiumskrot frampå topparna vid kamkedjan så topparna var rena , det går ganska fort , sedan tog jag bort HELA det bakre kylröret som sitter skruvat med 3 skruvar i vardera topp , sen är topparna helt rena förutom avgasdelen.

men ditt sätt fungerar säkert också och kanske går det snabbare.

grejen är den att toppstyrningarna är ganska höga + att man inte kan dra topparna framåt 10 cm för att lättare komma åt kylröret för då slår den öppna ventilen i loppkanten i cylindern , iaf. ville jag vara noga med det..........

När jag lossade kylrören gnällde jag ganska mycket och beklagade mig för att det var trångt och bökigt , men nu har jag omvärderat det och tycker att det definitivt skall vara iaf. lite sport och teknik annars är det faktiskt inget roligt , och inget roligt att lyckas med något , men kylröret är faktiskt inte svårt att lossa på plats , det var bara jag som var ovan så du fixar det garanterat utan problem.
sen tror jag det är svårt att få upp topparna med kylröret kvar då de blir fixerade i ett visst läge som vinkeln på toppstyrningarna inte tillåter.

Men klart intresant om du hittar snababre lösning på topplossning , skriv gärna detaljerat precis hur du gjorde och hur man kan optimera lossningen , alla gör vi ju så olika på avancerade moment.

Leg. medl. i klubben "Vi som aldrig tröttnar på att tråka ut hela forumet med den svåråtkomliga bulten i m70 motorn" :-)
Paap Reeder
Stort Tack wadel!

Kloka erfarenheter.

Om styrningen är "alltför hög" så kan det säkert bli spänningar i kylröret.
Måste skaffa mig en proffsigare minihylsnyckelsats till utrustningen i vedboden. Min nuvarande är litet eländigt glapp så hylsorna "är inte styva på piggen".

Jag är nog snart också leg medl i bultklubben men tycker det är oerhört värdefullt med all kunskap på forumet.

MVH /// Paap R
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Styrningen är ungefär 10 mm hög men det vet jag varierar , dock är problemet det att styrningen inte är lodrät utan den är ju vinklad precis som topparna sitter i vinkel och då går det inte lyfta båda topparna sammtidigt då styrningarna vill pressa isär topparna och spelet kylrörets anslutningar tillåter är max 2 mm , men med våld går det fast jag ville vara mer försiktig.

som nyckel använde jag två olika eller tre.. först en vanlig "tengtools" typ den vanligaste skitmodellen , då går med men är tidskrävande , testade sedan med facoms minsta , den allra minsta de har i katalogen då gick det bättre och testade också med kamasatools minsta med böjbart huvud , den är också bra.

men det viktigaste är nog en hysnyckel UTAN klick , dvs det skall inte gå åt någon energi för att kunna nyttja backspärrfunktionen för då gängar man ju in bultarna igen när man kör nyckeln fram å tebaka...

ok det sista vet jag inte hur jag skall förklara men testa så fattar du hur jag menar om du har en nyckel med stort motstånd för backspärr... man skall altså kunna dra tillbaka hylsnyckeln utan att bulten gängar in sig igen för att nyckeln SKALL ha så lite motstånd för den funktionen....

Paap Reeder
...hej!

Tage´t wadel.
Rapport kommer ... kanske kring midsommar.

MVH /// Paap %
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Hur lossar man lättast kamkedjan innan man lyfter topparna, för den måste ju rimligtvis loss innan va:)?

Sen i en annan tråd såg jag att man kunde byta ventiltätningar utan att lyfta av topparna, men visst måste man väl av med kammarna för att kunna komma åt dessa? Eller är det kanske bättre att lyfta av topparna och samtidigt slipa av ventilerna med åtminstone vanlig slippasta?
Paap Reeder
... den stora skillnaden i tid att byta ventiltätningar med topparna på är att man slipper "allt knök" med bl a avgassystemet ... oooccchhh ... det bakre tvärröret för kylvattnet mellan topparna.

Skall topparna av är det snabbast att sänka motorn i framkant. Du kan sänka ca 15 cm på vevaxelbulten.
Skaffa isf 2 st M10 x 300 gängad bult och trä in i mellanskruvarna för framvagnsbryggan ... så kan du med muttrana göra en "kontrollerad landning" av bryggan.
Skall du sänka mer än 5 cm - vilket jag anser man vinner mest tid på - så måste AC- pumpens 3 st bultar lossas annars klämmer du sönder Ac- rören.

Pkn / 2 x 900:- + nya bultar / 500:- + diverse 1000:- gör att man skall noggrant skall tänka över vad behovet egentligen är.

Att byta ventilttätningar med topparna på tar ca 10 hobbytimmar. Skall topparna av kommer det att gå åt minst det 3 eller fyrdubbla.

Bättre är då att köra ett leak-down-test med insugsrören av. Pyser det inte vid insugsventil eller bak i avgasröret skulle jag skippa ventilslipningsmomentet.

Kamkedjan är inga problem. Släpp bara efter på kedjesträckaren så är kedjan slak.
(Först måste du dock givetvis ta av övre bröstkåpan).

... sedan är det så här med V12:an att hur många "skruvdjävlar" man än lossar så finns det alltid en kvar och tyvärr så gäller samma visa vid ditsättningen. Det är lång tid kvar tills alla skruvar är borta ur återmonteringslådan - jag kör med kattmatsburkar.

... ursäkta ... bidde långt.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.