|
|
|
|---|---|
|
Min gamla 535i -86 (motronic) dras med små ryckningar vid jämn fart eller försiktig acceleration. Främst på lägre varv (<3000). Håller jag jämn fart, låt säga 90 km/h känns det som om någon spridare inte får soppa eller något stift inte tänder riktigt som det skall. Samtidigt fladdrar momentanmäaren för bränsleförbrukning. Den tappar liksom signalen ett kort ögonblick och dyker mot noll och tillbaks till sina stadiga 13l/100km. Trampar jag mer på gasen känner man inte ryckningarna, inte heller vid högre varv. Då jag har gått igenom snart sagt alla delar i tändning och bränslesystem (ja, listan är låång) undrar jag om detta samband med momentanmätaren kan ge ledtrådar? Vilka variabler från motorstyrningen används för att ge utslaget på mätaren? Någon av dessa faller ju bort när den missar. Tips mottages varmt. Patrik | |
|
Hej, Vad jag vet så är det bara insprutningspulserna (längd och antal) Och hastigheten(körsträckan). Lars |
|
|
Tack för svaret. Då måste ju på något vis pulserna till sprutet strejka ibland. Annars borde inte mätaren "släppa" som den gör. Om det vore hastigheten hade det ju knappast hängt samman med småryckningarna. Vi talar om ganska små men kännbara ojämnheter i gången och accelerationen. Men de förtar helt körglädjen och retar mig till vansinne. Kan en motroic box vara glappig och fungera ok trots att den är defekt? Jag har bytt de flesta delar i sprut och tändning utan framgång. Det händer att bilen går perfekt, så det kan knappast vara mekaniskt fel. Hur reder jag ut det här? Patrik |
|
|
Hej! Har du bytt ut förpumpen..Jag hade vissa småryckningar ett längre tag+att den "tappade soppan" vid hård accelleration.Jag bytte hela tankarmaturen(inkl då förpump),då blev både "bensintappet" mindre kännbart + att småryckningarna blev betydligt mindre(i princip borta)..Kan säkert vara "en miljon" andra grejor men det är iaf min erf. ang. småryckningar..Bytte ut och "servade" lite prylar utan större framgång tills jag bytte denna armatur. Kostade om jag inte minns fel 1869kr ny på BMW för ett par år sen. Förresten har du kommit på vad ditt problem med "studsande bakvagn" berodde på? Mvh Janne. |
|
|
Förpumpen kan ju vara en tänkbar orsak då jag också måste ha fulltankat för att slippa "tapp" i acceleration. Fast jag trodde ju inte att det skulle påverka gången vid jämnfart då det borde finnas soppa iaf. Kan man byta bara pumpen och hur svårt är det? Bakvagnen ja. Jo, silentblocken byttes (de gick inte hela vägen i men det skiter jag i...). Tyvärr gjorde inte detta någon nytta så nu ska jag byta fästet till klumpen. Det verkar slitet. |
|
|
Hej igen! Jag kommer inte ihåg hur det satt fast men det borde vara fullt möjligt med lite "fingerfärdighet"att då bara byta förpump....Frågan är ju om BMW bara säljer enbart förpumpen,kan så vara iofs. Annars finns naturligtvis div skrotar att "genomsöka". Enklast är att byta "hela rasket" när man ändå håller på,dvs komplett armatur.. Jag hade nämligen bortrostade bränsleledningar i tankarmaturen så jag tänkte ta "två flugor på smällen"så jag funderade inte så noga på den möjligheten med enbart pumpbyte.. Mvh Janne. |
|
|
Tack för tipset, får väl lägga till förpump till önskelistan. Närmst på tur står byte av bussning till slutväxel dock. Fler tips på varför momentanmätaren fladdrar? |
|
|
Angående fladdrande momentanförbrukningsmätare....Jag har också detta "fenomen" emellanåt,vet dock inte vad det beror på tyvärr..Har inte märkt av några ryckningar pga det iaf. Skumt.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.