AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.055

Behöver VÄLDIGT korta sänkfjädrar (E30)

Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Jag har fått ett litet problem....

Bilen är alderles för hög i baken. Fjädrarna som sitter där nu är Witech och sänker 40mm tror jag. (Dom satt på bilen när jag köpte den)

Jag har gjort om bakvagnen så jag kan ställa cambervinklarna.
Nu har jag ställt dom så att hjulen är helt raka.
För att f¨å lite grepp.
Detta gör att bilen blir högre också.... Så jag behöver sänka ca: 40 mm. till.

Vet någon om det finns så korta fjädrar?!

Det gick inge vidare att kapa av dom heller.... (Jag har provat)
Dom är så pass hårda att dom inte vill ligga kvar i "tallriken"

Tipps är väldigt välkomna!!

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

De är ju koniska så du kan ju alltid värma med gasen och böja ihop fjädern runt ett rör när du kapat den med samma diameter som "knölen" som fjädern sitter runt. Annars Kan du helt enkelt pressa ihop fjädern i ett stort skruv stycke och värma på den med gasen så att den komprimeras fast med bibehållet antal varv. Bådadera bör fungera.

60mm sänkning är det lägsta jag sett bak till e30 annars.
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Om man nu ska värma med gasen så kan man väl lika gärna göra det medans fjädrarna sitter på plats? Även om jag aldrig skulle tänka tanken att göra det på min bil.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Att du bygger till coilover dämpare?

Annars 2,25" fjäder och nya koppar till fjädern? ev att du svetsar på någon typ av justerbart fjäderfäste på bärarmen så du har möjligher att justera där oxå
Visa användare
1.114
Bonje
>Johan. Tanken har slagit mig angående gasen.... Men risken är ju att materialet i fjädern blir förstört. Många säger det iaf.

Sen har jag funderat på en egen lösning. Om man svetsade på en kant runt dom övre fästena. Så att dom ser ut sokm en upp och ned vänd hink ungefär. Då kan inte fjädern kan av iaf.

>Pelle. Coilover är ju igentligen det enda rätta i det här fallet. Men just nu käns det som om pengarna inte räcker till.

Vad var det där med 2,25" fjäder?? Var får man tag på dom och vad kostar det?
Är det dom där fjädrarna som "banåkarkillarna" brukar kunna ha? Dom är mycket mindre i diameter än en orginalfjäder. Sen är det med justerbara plattor, för att justera höjden?!

Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
du har ju en "styrpinne" i karossen i mitten av fjädern där det sitter ett gummimellanlägg original, om du har en rund platta och gör hål i för styrningen i karossen och sen svetsar på ett rör av lagom dimension så det blir typ som en hink som du säger, då styr den ju fjädern så den inte kommer nånstans... som nödlösning lär det ju funka...

going 2 fast.. expect nothing less..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Att över huvud taget modifiera en fjäder, och speciellt med metoder som upphettar fjädern är inte att rekommendera. Fjäderns egenskaper och hållbarhet blir drastiskt försämrade...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

svintoleffe
Om du inte får fjädern att sitta kvar så akn man ta ett par slangklämmer och dra åt runt fjäder så den inte kommer någonstans.

Det funkar faktist bra.

Bmw-Power

MVH Leffe
Visa användare
1.114
Bonje
Tack ska ni ha för tipps och hjälp!!

Som det ser ut nu så blir det nog en nödlösning typ "hinken"
Det borde faktist fungera för den här sesången iaf.
Sen när vintern kommer blir det förmodligen coilovers.

Vart moterar man coiloverna på E30?!
Är det i orginalfästena på bärarmarna för stötdämparna man moterar eller?

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag vet iaf en som igentligen skulle svarat på detta...då han har byggt om en e30 till coilover.
Länk
Men du annvänder std fästet på bärarmen, fast du måste svetsa ett U om infästningen till bärarmen...om bulten skulle gå av så ska U fånga dämparen. Man får bygga nya stötdämpartorn som är lite mer rymliga, samt även snida lite på balken. Sen så får man bygga ett nytt stötdämpar fäste. Men prata med han som bygger e30an. Han har det helt på sina 5.

Annars så kan man annvända sig av samma typ av kit som finns till 02an. Ett rör med ställmuttrar. Antingen så fäster man det i bärarmen eller i chassit.
Fjädrar är absolut inte dyra...jag köpte 6st huvudfjädrar nu och dom gick på 1314:- och då är det långa fjädrar=dyrare. Sen tillkommer hjälp fjädrar..men dom är inte spec dyra dom heller.
Ang dämpare så prata med en kille som heter Pär Hanson, han sido importerar avo dämpare. Dom har ett rätt så vettigt pris, och funkar rellativt bra.

Länk
Länk
Länk
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Jag hade coilovers som passa utan modifikation:)

Visa användare
1.114
Bonje
Du hade ja.... :-(

Antar att det var på din förra bakvagn du menade.
Vart köpte du dom ifrån då?

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Jag köpte dom begagnade, dom har kilander nu!

Tror det var sellholm,för det var hans färger på delarna.

Du kan ju också ta dina kapade fjädrar och sedan bränna på med pinn-svetsen på båda ändarna av dom så att den sitter fast både där uppe och nere, det ska hålla.
Men den där hink-lösningen borde väll också fungera, men dock mera jobb.
PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
Bonje

Sellholm kan tillverka dessa ben åt dig.. ska du inte ha justerbara dämpare blir det inte så hiskeligt dyrt.. de håller på med chassiet till min m3:a just nu..

annars har jag för övrigt några kapade 60mm sänkfjädrar (sänker väl nu 80-90mm) på dem är de påsvetsat en "hållare" som gör att fjädern ligger rätt.. de kanske skulle funka?

mvh Peter

Visa användare
1.114
Bonje
Härligt Peter!!

Jag tror bestämt att jag ska ringa och snacka lite med dig...

Du kan väl försöka att svara den här gången... ;-)
Vi hörs!

PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
Gör så!! :)

isf till 016-5415161 (det är kopplat till min GSM)

mvh PETER

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.