|
|
|
|---|---|
|
Var och provkörde en bmw 530ia 93. Bilen går mycket tyst och jämnt på tomgång! När jag körde på motorväg och i 90-100km/h precis när sista växeln skall gå i så börjar motorn gå väldigt ojämnt(vibration), svarar dåligt på gas på drag, jag gasar på mer och sista växeln går i och den går som en klocka igen! Mindre vibrationer i S-lägget. Motorn var nyligen motortvättad! Vad kan det vara? Dags för växellådsrepartion eller? Värt att satsa på? /Andreas | |
|
Kan vara något med den nyligt gjorda motortvätten,tror inte att växelådan har något att göra med att motorn misständer. Roger. |
|
|
Men borde den inte misstända på tomgången också? /Andreas |
|
|
Svårt fall,det finns ett membran till insugskammaren som brukar spricka men då brukar den gå ojämt på tomgång.Hur är den servad enligt servicebok? Är det länge sedan en riktig service. Kolla hur tändstiften ser ut,om det finns sprickor på någon slang mm. Roger. |
|
|
Serviceboken såg välfylld ut under sitt liv i tyskland iaf. I sverige var den sista stämplade servicen gjord för 2000 mil sedan, inga övriga papper finns. En firma som kört bilen, och handlaren har ingen mer info. Skall kolla tändstiften, tack. /Andreas |
|
| Jag har ett liknande problem med 540iA. När man ligger i jämn hastighet i ca 100 km/h (ca 1800 rpm) och vill accelerera lugnt märks ett svagt ryck/hack när man gasar. Aldrig om ligger i låg hastighet och accar upp förbi 100. | |
|
Automaten slår ner tändningen när den ska växla, så om inte sista växeln går i så fortsäter den å slå ner tändningen, har samma problem med min på min mellan 3 o 4:an. Byte vxlolja o det blev mycket bättre. Det är en evighets olja som inte behöver bytas. Problemet fanns när jag köpte den även om det var mycket litet vid 11 000mil den har nu gått 26 000mil o ingen skillnad har skett. Har dock laddat om programet för lådan. Auta LO i V-ås skulle ha 45 000:- för det... :) Aros Auto ficksa det för 800:-....får en o fundera. |
|
| Mitt fel dyker upp utan att den växlar ned. D.v.s. vid lugnt gaspådrag känner jag detta lilla ryck. Har någon haft motsvarande? | |
| Det var det jag mena..vid uppväxling. Om oklarheter uppstog. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.