AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
641

Överliggare på kammaxel

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan vinkel 12:or!
Stämmer det att över liggarna på kammen måste skruvas ner på plats pga ventilens/vippans läge pressar upp kammen och alltså inte ligger dikt ner på sina nockar.Min kamm på 7an till 12an ligger snäppet högre mot torpedväggen än vid fronten.
Vill ju inte skruva på rubbet för att sedan få en överraskning när jag ska premiärstarta inför sommaren.
Mvh Dic.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ja det stämmer , egentligen måste det väll stämma ?

Hur skulle man annars kunna tillverka en 6 cylinders topp med 2 ventiler per cylinder utan att minst 1 alltid är ganska öppen... Ett varv har ju max 360 grader om du förstår hur jag menar så det kan ju bara gå om det öppnar oanvändbart smalt.

Men jag tyckte med det var "Konstigt" , för jag hade aldrig sett ett topplock innan.
Paap Reeder
Hej Dic!

Förstår vad du menar.
Minns inte nu hur det såg ut under din huv men vissta hade du lossat både kedjehjul-kedja -och kam på den vä:a?

I s f har du kanske inte koll på kaminställningen.

Är inte absolut 100:a att M70:iorna är så känsliga för relationen ÖD-samt ventil i fel läge .... d v s kommer ventilen att gå emot kolvtoppen om timingen inte stämmer??

När jag monterade mina kammar hade jag ingen koll på hur kammarna stod ifh till kolvarna varför jag ställde vevaxeln i ett läge där jag var ganska säker på - kollade med en lång smal skruvmejsel - att ingen kolv var i ÖD.

Skulle det vara så att kolven kan gå emot en ventil i M70 kommer du, när du drar kamaxellageröverfallen att pressa ner 1-2 ventiler som då kanske går emot kolven.

OBS att du måste dra lageröverfallen med rätt moment.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
.... en grej till ... kanske låter som dumt tips men du måste dra överfallen "litet i taget jämnt överlag" ty annars kan du kröka kamaxeln.
Det kommer "att ta emot" när de 2 ventilerna skall pressar ner. Lätt att misstänka att man gjort nått felmek när det går tungt med muttrarna.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.