|
|
|
|---|---|
|
Sökte lite på ämnen om vita blinkers etc men hittade inget tips om hur man byter fram. Jag skall inte byta hela lykthuset utan bara glaset (vita blinkers fram skall det bli). Måste man ta bort listen under lyktan och isåfall hur? Den verka sitta stenhårt... Sedan är det tre st plasthakar har jag sett. Är det ngt mer? Det är alltid gratis ost i råttfällan... | |
|
Så vitt jag vet finns det bara en väg att byta dessa och det är att ta bort hela lyktan. Allt medföljer och det är verkligen eklelt kan jag lova dig. Jag är helt tappad när det gäller att reparera bilar, men detta var så enkelt att t.o.m jag kunde det :-) Gå hit www.bmwtips.com 1: Tips and tricks 2: Lights 3: Removing and Disassembling Headlights Totalt 4 skruvar för varje "lampa" Dra bara ut alla sladdar så loser det sig snabbt. Tar ca 5 min / lampa |
|
|
Så här gör man: Länk Du byter hela lykt huset inkl. täckglas ( om du köp t.ex. Hella eller likn.) enda du inte byter är "strålkastarglasen" och bakstycket/reflektorerna ( grundlig rengöring av "glasen" rekomenderas när du ändå delar på paketet) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Vad är det för pengar det rör sig om? | |
|
Kpl. insats ( dvs: täckglas+ blinkers+hus) från ca 1600:- - ca 2200:- för ett par, finns hos bl.a.: www.mkt.se www.hova.se www.bmw.se www.hella.se www.styletech.nu ( rekomenderas då det är styetech som är "Powershoppen" här på siten) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack för bruksanvisningen, men jag gick ut o skulle göra ett försök och min bil ser inte alls ut som på Hellas anvisning. Jag har en massa 'klumpar' o saker till xenon ljusen som jag inte vet vad jag skall göra med och vilka sladdar som skall bort.... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
För att bara byta glasen plocka bort hela ljusen lossa bara kablaget till xenonburkarna och ljusen från bilen. kolla min dagbok med bilder 2003-08-31 ///MVH Hasso Länk |
|
Okay tack. Det verkar lugnt så jag gör ett försök efter jobbet idag. Lite märkliga kontakter bara... två av dem var enkla att ploppa loss, men de andra satt med hakar så jag får lirka lite för att få bort dem. Xenon-boxarna följer inte med loss alltså? Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Finns inte ytterglaset att köpa löst någonstans? Känns lite onödigt att byta hela strålkastarhuset också. |
|
|
Jag har i alla fall inte sett hur man skulle kunna få loss glasen från lykthuset utan stämjärn eller liknande, blir nog att byta hela klumpen. För den som letar bra priser kan köp från tyskland vara ett alternativ. det brukar gå att hitta för runt 100 € på tyska Ebay. för helt nya glas då alltså. Ganska många näthandlare som använder sig av Ebay och det brukar inte vara några som helst problem med dem. Till priset kommer såklart frakten, räkna med ca 30 € till. så ca 130 € x 9.10kr(ca) = 1183 ~1200kr. Fördelen är att man kan även få tag i glas med mörktonad blinkers och det har jag haft svårare att hitta här i sverige. Bmw har det inte själva. Annars söker man på ebay usa. ännu billigare, om prylarna slinker igenom tullen vill säga. Jag passade på och beställde och fick dem levererade till usa när jag var där, och bar dem hem i resväskan-> 120$ ~900kr tack för det:) |
|
|
Jag handlade framlyktor med mörktonat blinkers på www.styletech.se > Länk Snabb leverans, bra pris och bra bemötande :) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Sådär, nu var det bytt. Lite trixigt fram, men jag behövde inte koppla loss allt. Lossade de fyra skruvarna, lade en handduk på fronten och lyfte ut lykthuset på den. Sedan en massa clips o plast-hakar och 2 timmar senare var allt klart :-) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.