AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.199

Effektskillnad utan och med kat + andra saker !

Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Har läst mycket om det här med katt och sportluffilter mm..

Det sägs att det inte ger några hk att allt är lönlöst och att det är bättre att mappa,efter mycket läsning...

Men det måste ju ge något att göra dessa enkla mods, givetvis är det ju bra att mappa men det blir ju också lönlöst eftersom bilen är inställd från fabrik, själv så tror jag att det ger några hk till att ta bort katt med mera !!

En kompis till mig tog bort katten på sin dåvarande golf 1,8 94:a och innan det så varvade bilen ej ur knappt på nån växel framförallt inte på fyran och femman, men efter rensning av katt var den Mycket mer varvvillig(gick till varvstopp LÄTT) + att den gick mycket bättre där märktes det skillnad den var ej längre seg som sirap........

Vad tror ni ???

Mvh Nikke

svintoleffe
Tar du bort katten så får du 10 hästar mer.
Vill man ha mer effekt så lyfter man toppen och polerar lite fint i avgaskanel och byter kam och filter o avgassytem.

Sen bör den rör lite bättre på sig.=)

Bmw-Power

MVH Leffe
Luftfilter ger väll ingen vidare effekt höjning. Kanske bara mer ljud, samt mkt mera skit i motorn.....

Saab 9000 aero

url=Länk å info[/url]
svintoleffe
MrLila.
det där med mer skit det kan du slänga i både soptunnan o containern.

Det är samma filter som sitter i crossar emd mera saker.
Så så jävla myckte skit kan det ju inte släppa igenom.

Bmw-Power

MVH Leffe
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
svintoleffe> Var får du tio hästar ifrån, när det gäller katalysatorn? Ger det tio hästar oavsett om det är en 1.2-litersmotor eller en på 4 liter?

Varvovilligheten kan kanske förklaras med trasig kat, som bromsar avgaserna.

Sex på alla fyra, roligast så!
svintoleffe
Jag har sett en del tester där dom tar bort katten och det ger runt en 10 hästar.
Sen har jag instruktionsboken på 325 där dte står en 320 med kat o utan kat den och mellan dom skillde det 10 hästar .

Bmw-Power

MVH Leffe
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag har sett tester där det inte skiljer en enda hk med/utan kat. Även test där effekten har minskat när man tar bort katten. Man ska inte tro att det bara är katten som skiljer mellan 320 med och 320 utan kat. Det skiljer nog på motorstyrning, kammar och kompression också.

///Jesper

BMWCS #5494
svintoleffe
På en m motor så ger det inte så mycket at ta bort en katt, men till exempel på en m20 så ger det runt en tio hästar.

Jag har pratat med en hel väldigt kunnande bmw folk, och alla säger samma sak runt en tio hästar.

Bmw-Power

MVH Leffe
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Som Hangaround nämnde kan en trasig katalysator vara troligaste orsaken till minskad effekt, så tror jag att det är när det gäller äldre bilar med katalysator (sent 80-tal) där keramiken packat ihop, just kring 1994/1995 hörde jag om många som hade katalysatorer som rasat ihop. Katalysatorerna av idag har säkert bättre livslängd. Någon med samma erfarenhet?
`
Det hände på en VW Jetta jag körde omkring med i några år.. Den blev märkbart piggare med ny katalysator, tappra 90 hästkrafter eller vad den nu hade.

Man bör alltså först konstatera att man har en fungerande katalysator, innan man rensar/tar bort den.

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hur konstaterar man det?
Okej värde hos sbp borde väl vara bevis nog till att den funkar?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo okej värde, eller helst 0.0 på sbp räcker nog absolut som bevis för att katalysatorn funkar!

//mvh Simon
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
second generation, m30: This version of the M30 originally came in the e23, e24, e28. Without a catalytic converter it put out 218 Hp and 315 Nm of torque. With a Cat. the output dropped to 185 Hp, due to the restraints applied by the anti-pollution equipment.

enligt e30.de. diffar nog ganska bygget beroende på motorvolym och hur bra dom byggt prylarna orginal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.