AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.045

Påkörd av en lastbil i T-korsning

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag har gått och varit sur hela dagen så det är bäst att jag skriver av mig lite...
Jag lämnade frugan på jobbet imorse och påvägen därifrån blev jag på körd av en lastbil.
Jag kom fram till en T-korsning och skulle svänga vänster.
Då korsningen är rätt skymd så körde jag fram till hajtänderna och såg en lastbil komma från höger.
Lastbilen blinkar vänster alltså han ska in på den väg där jag står.
Jag har stannat helt och då börjar han att svänga. Jag hinner tänka att det blir svårt för honom att få plats att svänga in, men han svänger utan att bry sig om mig och jag hinner inte backa innan hans släp trycker till min bil.
Han har alltså genat i korsning.
Jag hänger mig på Tutan och Han stannar.
Jag går fram till honom och undrar vad han håller på med, Och hans förklaring är att jag skall fatta att han har ett 24meters släp och då ska jag inte stå ivägen.
och Han sa "att nu lär du dig till nästa gång"
Min bil klarade sig med en repa på kofångaren (som redan var repad)
Jag var så arg att jag kände att det inte skulle bli något konstruktivt av att stå och dividera, så vi sket att skriva några papper.
Hälsningar Lars
Vilken urbota idiot!! Som fd lastbilsförare skäms man ju å kårens vägnar för ett sånt stolpskott...

Mvh Elvis
Tipset hade varit att fråga honom vilket åkeri han kör för och ringt åkaren, funkar inte om han är oberoende, men annars finns möjligheten att han får lära sig lite hyfs (om åkaren är normalt funtad dvs).

Mvh Elvis
Du borde gett han en fet höger.
Ett liknande fall var uppe i Plus! förut. En ensam förare ämnade att svänga vänster i en korsning (där öger regeln gällde) och från höger kom en bil med husvagn som skulle svänga vänster. Bilen med husvagnen råkade gena korsningen en aning och kolliderade med den andra bilen. Försäkringsbolagens yttrande i skuldfrågan lydde: då den ensamma föraren inte uppmärksammade högerregeln blev hon vållande till olyckan. Hehehe, den bilen stod ju stilla. Hur som helst så tog inte f.b hänsyn till att husvagnen genade eftersom det inte fanns några vittnen till händelsen och då gick de alltså efter högerregeln.

Surt om något sådant inträffar när man färdas ensam i bilen och inte kan åberopa vittnen, när det uppenbarligen är motpartens fel.

/D
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
En fet höger hade kanske inte löst det hela precis då lastbilschauffören förmodligen hade hoppat upp i lastbilen, lagt i backen och byggt om BMW:n till kaffeved, alternativt anmält dig för misshandel. Det jag däremot direkt hade gjort utan att tveka hade varit att polisanmäla med en gång.
Det jag fick lära mig när jag tog behörighet för lastbil i lumpen var att om man inte kan hålla sig och sin lastbil i rätt fil så ska man inte köra lastbilen. Vägar där du och din lastbil inte får plats skall du hålla dig ifrån, alternativt är det bara att börja backa och trixa.
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Jag tänker inte försvara lastbilschauffören men jag tänkte komma med ett lite mer diplomatiskt alternativ till att bara tjurigt stå kvar i korsningen (det funkar dock inte i detta fall eftersom lalaw inte hann): Backa! Underlätta för varandra i trafiken så slipper sådant här att hända. Det kan vara svårt och till och med omöjligt att ta sig fram med tunga fordon utan att "låna" av mötande körfält o dyl. Hade jag varit lastbilschauffören hade jag iofs i detta fall vinkat fram personbilen för att sedan ta svängen men hur som helst så blir att lättare om man hjälps åt.
Karl: Jag håller med dig, så hade jag gjort det också, men problemet är att det finns en hel del superstressade kollegor som inte tänker längre än fraktsedlarna räcker... Visst kunde en privatbilist i lalaws ställe (men med bättre tid) backat, men det är ändå lastbilschaufförens plikt att vidta försiktighet i svängen (därmed inte sagt att jag inte förstår din poäng).

Mvh Elvis
Ja
35
Jac
E36 320i Coupé -92
Sterligsilber
"att nu lär du dig till nästa gång"
Det var de dummaste jag hört.. varför skulle du ta hänsyn till att hans stora feta lastbil tar upp mer plats än vad den får lov till..
Liknande sak hände mig häromdagen, fast med en vettig chafför.. han valde att stanna INNAN korsningen å blinka åt mig att jag skulle köra för att han inte fick plats med sitt släp m.m.
Man ska ju ha sunt föruft i trafiken, en av kvalifikationerna till att man överhuvet taget får körkort.
Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
Om man har så bråttom så borde man inse att det inte går speciellt jädra mycket snabbare om man krockar... vicket tokmiffo till chaffis! Hoppas han lär sig till nästa gång!

/TheHenk

__
En gång BMW - Alltid BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.